مدل مفهومی کیفیت دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه تهران دانشکدگان فارابی دانشکده مدیریت و حسابداری

2 استاد دانشگاه تهران، دانشکدگان فارابی، دانشکده مدیریت و حسابداری

3 دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تهران، دانشکدگان فارابی، دانشکده مدیریت و حسابداری

10.22059/jomc.2024.379792.1008687

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و عناصر و ارایه مدل کیفیت دانشجو- معلمان دانشگاههای فرهنگیان تهران انجام شده است. پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از منظر ماهیت داده‌ها، کیفی بود که از روش تحلیل مضمون برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. جامعه آماری را اساتید دانشگاه‌های فرهنگیان شهر تهران و همچنین دانشجو معلمان ترم آخر همان دانشگاه ها در بهار سال 1402تشکیل دادند که با کاربرد روش نمونه‌گیری هدفمند، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و مصاحبه‌ها تا نفر 22 به اشباع رسید. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه ساختارمند بود. داده‌های بدست آمده با استفاده از تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد کیفیت دانشجو- معلمان دارای چهار مقوله شامل:کیفیت شایستگی که شامل سه مولفه(خلاقیت و نوآوری، تخصص و مهارت و حفظ شان معلمی) کیفیت نقش که شامل چهار مولفه(تسهیل گری، مقتدر رسمی، مربیگری والگویی) کیفیت یاددهی و یادگیری که شامل سه مولفه(روش تدریس، سبک تدریس و روش ارزیابی) و کیفیت زندگی کاری که شامل چهار مولفه(سطح استقلال، روابط اجتماعی مطلوب، سلامت عمومی و سازگاری با محیط) می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات