شناسایی پیشایندها و پسایندهای مربیگری معکوس در استارتاپ‌‌ها با رویکرد بهبود شکاف مهارتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علو م اقتصادی و اداری دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

2 استاد، بخش مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

10.22059/jomc.2024.368584.1008622

چکیده

هدف از مقاله‌ی حاضر شناسایی پیشایندها و پسایندهای مربی‌گری معکوس در استارتاپ‌ها با رویکرد بهبود شکاف مهارتی انجام شده است. پژوهش حاضر به روش ترکیبی(کیفی – کمّی) اجرا شده است که در بخش کیفی روش تحلیل مضمون و بخش کمّی از طریق دلفی فازی اقدام شده است. جامعه‌ی آماری تحقیق شامل مدیران، صاحبان کسب و کار و کارآفرینان فعال در زمینه استارتاپ‌ها در داخل کشور می‌باشند که از طریق نمونه‌گیری در دسترس به تعداد 15 نفر تعیین شدند. نتایج تحقیق نشان داد که پیشایندها شامل ابعاد توسعه مدیریتی، توسعه راهبردی، توسعه ساختار ارتباطی، ساماندهی ساختار کسب و کار، توسعه دانشی و مهارتی، توسعه شبکه‌های اجتماعی سازمان، تحلیل استراتژیک فضای کسب و کار، توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، محرّک‌های ایجابی منابع انسانی، محرک‌های کنترل کننده می‌باشد و پسایندها شامل ابعاد مسلح شدن به کارکنان خلاق جهت پیشبرد اهداف مربیگری معکوس، مجهز شدن به سیستم‌های کارآمد و امن جهت کاهش شکاف مهارتی، تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده به منظور بهبود شکاف مهارتی، مجهز شدن به سیستم آموزشی کارآمد جهت کاهش شکاف مهارتی، استقرار سامانه شفاف‌سازی می‌باشد.

کلیدواژه‌گان: استارتاپ‌‌، شکاف مهارتی، مربیگری معکوس، کدگذاری کیفی، دلفی فازی

کلیدواژه‌ها

موضوعات