بررسی و تبیین اثرگذاری فضای فیزیکی معماری بر کیفیت مدیریت و ارتقاء خلاقیت دانشجویان در محیط دانشگاه‌ها از نگاه متخصصین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه معماری، دانشکده فنی انقلاب اسلامی، دانشگاه ملی مهارت، تهران، ایران.

10.22059/jomc.2024.385061.1008724

چکیده

تحقیقات متعدد حاکی از آن است که محیط فیزیکی دانشگاه‌ها، از جنبه‌های مختلف، تأثیر چشمگیری بر کیفیت مدیریت و همچنین افزایش خلاقیت دانشجویان دارد. نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیق توانایی آن را دارد که طراحی‌های نوین و مدیریت بهتر فضاهای آموزشی را الهام بخشد. این امر علاوه بر ارائه راهکارهای مفید برای ارتقاء سطح خلاقیت، می‌تواند به افزایش ظرفیت در رشد استعدادهای دانشجویان کمک کند. ازاین‌رو این سؤال مطرح می‌گردد که آیا فضای فیزیکی معماری تأثیر قابل‌توجهی بر بهبود کیفیت مدیریت و افزایش خلاقیت دانشجویان در محیط‌های دانشگاهی دارد؟ همچنین چه نوع ارتباطی بین فضای فیزیکی، کیفیت مدیریت و خلاقیت دانشجویان برقرار است؟ برای پاسخگویی به این سؤالات با تشکیل جامعه آماری از متخصصین از رشته‌های معماری با حجم نمونه 110 درصدد پاسخگویی به این سؤالات هستیم. روش تحقیق به‌صورت ترکیبی از نوع توصیفی-تحلیلی و پیمایشی با ابزار پرسشنامه و بهره‌گیری از نرم‌افزارهایی مانند SPSS و Amos برای اجرای آزمون رگرسیون و برازش مدل تحقیق استفاده شده است. نتایج کلی نشان می‌دهد تأثیرات معناداری میان فضای فیزیکی معماری باکیفیت مدیریت و خلاقیت دانشجویان در محیط‌های دانشگاهی وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات