ارزیابی شایستگی‌های شناختی مدیران مدارس ابتدایی (مورد: مدارس شهر زنجان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس دانشگاه فرهنگیان

2 سردبیر/استاد دانشکده فارابی دانشگاه تهران

3 گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی شایستگی‌های شناختی مدیران مدارس ابتدایی شهر زنجان صورت گرفته‌است. بدین منظور، از رویکرد کمی و روش تحلیل مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شده‌است. جامعه آماری شامل مدیران و معاونین آموزشی آموزش و پرورش ناحیه 1 و 2 زنجان بود که تعداد 331 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات کمی از پرسشنامه محقق‌ساخته در 13 مقوله و 63 مفهوم استفاده شد که روایی آن توسط 3 نفر از متخصصین و نتایج تحلیل عاملی مرتبه اول تایید و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ تایید شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های کولموگروف-اسمیرنوف، تی تک نمونه‌ای و مدل‌یابی معادلات ساختاری تحلیل گردیده‌اند. برازش مدل نیز نشان داد که تمامی ملاک‌های (مقیاس‌های) 13گانه از اعتبار بسیار بالایی برخوردار بودند. براساس یافته‌ها، مقوله‌‌های کنش‌شناختی، خودآگاهی، سرمایه روان‌شناختی، توانمندی‌های زبانی و زبان‌شناختی، عصب‌شناختی احساسات، شناخت اجتماعی، نگرش جامع و سیستمی، رهبری عصب‌محور، هوش‌های چندگانه، توانایی ادراکی و ذهنی و آمادگی شناختی-سازمانی بالاتر از حد متوسط بوده‌اند ولی مولفه‌های بازنمایی‌ذهنی و آگاهی از علوم و اصول عصب‌شناختی بالاتر از حد متوسط یا میانگین نظری جامعه نیست. این امر نشان از وضعیت مطلوب در 11 مقوله کنش‌شناختی، خودآگاهی، سرمایه روان‌شناختی، توانمندی‌های زبانی و زبان‌شناختی، عصب‌شناختی احساسات، شناخت اجتماعی، نگرش جامع و سیستمی، رهبری عصب‌محور، هوش‌های چندگانه، توانایی ادراکی و ذهنی و آمادگی شناختی-سازمانی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات