شناسایی شایستگی‌های سازمانی اعضای هیأت علمی (مورد مطالعه: دانشگاه فرهنگیان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، زنجان، ایران

2 گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، ایران

3 گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

4 دانش‌آموخته دکتری دانشگاه تهران، مدیریت آموزشی، مدرس دانشگاه فرهنگیان.

10.22059/jomc.2024.384633.1008727

چکیده

پژوهش کاربردی حاضر مبتنی بر پارادایم تفسیری، با رویکرد کیفی، به شناسایی شایستگی‌های سازمانی اعضای هیأت علمی پرداخت. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیۀ اعضای هیأت علمی مشغول به کار و دانشجومعلمان مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 1402-1403 بود. نمونۀ پژوهش به‌طور هدفمند و با استفاده از تکنیک گلوله برفی (تا رسیدن به اشباع داده‌ها) از بین اعضای هیأت علمی (15 نفر) و دانشجومعلمان (10 نفر) پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل مصاحبه‌ها با استفاده از روش تحلیل مضمون به شیوۀ استقرایی صورت گرفت. برای تأمین اعتبار پژوهش (روایی)، از نظرات چهار متخصص مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی استفاده شد. همچنین پایایی کدگذاری‌ها از طریق کدگذاری مجدد توسط پژوهشگران (با ضریب توافق 91/0) و بازبین دوم (با ضریب توافق 85/0) تأیید شد. ابعاد و مولفه‌های شایستگی‌های سازمانی اعضای هیأت علمی مشتمل بر دو مضمون شایستگی‌های حرفه‌ای (شامل دو بعد شایستگی‌های علمی و پژوهشی و شایستگی‌های آموزشی و یاددهی-یادگیری) و شایستگی‌های عمومی (شامل 6 بعد شایستگی‌های مدیریت و رهبری، شایستگی‌های ارتباطی، شایستگی‌های اخلاقی و حرفه‌ای، شایستگی‌های دیجیتال، شایستگی‌های فرهنگی و اجتماعی و شایستگی‌های توسعه شخصی) شناسایی شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات