شناسایی پیشران‌های مؤثر در برنامه‌ریزی فرهنگی دانشگاه با رویکرد مدل‌سازی ساختاری- تفسیری و بررسی آنها در فقه امامیه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فقه و حقوق اسلامی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، قزوین، ایران

2 گروه آینده‌پژوهی، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران

3 گروه علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف: انتظارات فرهنگی از دانشگاه و لزوم برنامه‌ریزی مطلوب فرهنگی در این امر موجب شد تا پژوهش حاضر با هدف تبیین و مدل‌سازی پیشران‌های شکل‌دهندة برنامه‌ریزی فرهنگی دانشگاه، برآمده از تحلیل مضمون، با استفاده از مدل‌سازی ساختاری‌ـ تفسیری، منطبق بر مبانی فقهی امامیه، انجام شود.
روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف اکتشافی و از لحاظ جهت‌گیری کاربردی است. روش پژوهش نیز از نوع آمیختة اکتشافی است. پس با توجه به روش آمیختة اکتشافی از روش تحلیل مضمون در بخش کیفی و روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری در بخش کمّی استفاده شد. شیوة جمع‌آوری داده‌ها در بخش کیفی مطالعات اسناد شاملِ دستورالعمل‌های سیاستی در حوزة فرهنگی دانشگاه و در بخش کمّی نیز پرسشنامة استاندارد مقایسات زوجی است. قابلیت اعتبار و اطمینان در بخش کیفی از طریق راهبردهایی نظیر ضریب کاپای کوهن، که مقدار آن بالاتر از 70/0 به دست آمد، مورد تأیید است. جامعة نظری پژوهش به منظور تکمیل پرسشنامة مقایسات زوجی خبرگان و صاحب‌‌نظران حوزة برنامه‌ریزی فرهنگی شامل استادان، معاونان، و مدیران فرهنگی دانشگاه‌های دولتی است که در نهایت بر اساس ویژگی‌هایی از قبیل سابقة کاری، مدرک تحصیلی، و آشنایی با مفاهیم کلیدی بیست خبره به صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. گفتنی است برای تحلیل داده‌های پژوهش در بخش کیفی از نرم‌افزار اطلس تی‌آی و در بخش کمّی از نرم‌‌افزار اکسل استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های بخش کیفی نشان می‌دهد 85 مضمون پایه و 11 مضمونِ سازنده شکل‌دهندة مضمون فراگیر برنامه‌ریزی فرهنگی دانشگاه‌اند. همچنین بر اساس یافته‌های بخش کمّی پیشران‌های استعدادپروری، اعتمادآفرینی، هم‌اندیشی، همبستگی و مشارکت، توسعة فرهنگی دانش‌محور، پشتیبانی و مانع‌زدایی، بصیرت‌افزایی، مدیریت عملکرد، دانشگاه اسلامی، دانشگاه تمدن‌ساز، سیاست‌گذاری فرهنگی آینده‌نگر، و امنیت فرهنگی پایدار در یک سطح قرار دارند و دارای قدرت نفوذ و وابستگی بالایی هستند که تعامل بالای آن‌ها را در سیستم نشان می‌دهد.
نتیجه‌: شناخت و تحلیل این پیشران‌های کلیدی توسط مسئولان دانشگاه می‌تواند به طور بالقوه موجب ارتقای بهره‌وری در برنامه‌ریزی فرهنگی و آمادگی لازم در مواجهه با آینده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


قرآن کریم.
احمدیان چاشمی، مینا؛ نیازآذری، کیومرث و صالحی، محمد (1399). طراحی مدل نقش دانشگاه نسل چهارم در جهت ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی در آموزش عالی. توسعة آموزش جندی‌شاپور اهواز، 11(4)، 901 ـ 911.
اصغری، فیروزه (1399). واکاوی فرهنگ دانشگاهی در مؤسسات آموزش عالی ایران بر اساس نظریة داده‌بنیاد. تحقیقات فرهنگی ایران، 13(4)، 85 ـ 117.
اقبالی، علی؛ سیدکلان، سید محمد و نبوی، سید صادق (1401). تحلیل فعالیت‌های فرهنگی‌ـ اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با ارائة راهکارهای اجرایی. رهبری آموزشی کاربردی، 3(4)، 1 ـ 24.
امیرپور، مهناز و طالب‌دوست، مریم (1401). تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر هویت اجتماعی و سبک زندگی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مشهد. مطالعات رسانه‌های نوین، 8(32)، 325 ـ 355.
آقابخشی، علی (1376). فرهنگ علوم سیاسی. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
آقاجمال خوانساری، محمد بن حسین (1366). شرح آقاجمال خوانساری بر غرر الحکم و درر الکلم. تهران: دانشگاه تهران.
آوتویت، ویلیام و تام باتامور (1392). فرهنگ علوم اجتماعی قرن بیستم. تدوین: محمدمنصور هاشمی. تهران: نی.
بحرانی، هاشم بن سلیمان (1415 ق). البرهان فی تفسیر القرآن. قم: مؤسسة البعثه قسم الداراسات الاسلامیه.
برقی، عیسی و قصاب‌زاده، جواد (1399). بررسی نیازسنجی فرهنگی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان (تبریز). فرهنگ و ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی، 4(4)، 532 ـ 539.
بکری‌زاده، حکیم؛ اسفندیاری، فرزاد و پناهی، مریم (1401). تحلیل تطبیقی نیازهای فرهنگی دانشجویان دختر و پسر (مطالعة موردی: مراکز آموزش عالی استان ایلام). فرهنگ ایلام، 23(76 و 77)، 117 ـ 134.
بهرامی، حمیدرضا و صریحی اسفستانی، رسول (1394). ارتباط بین اعتماد سازمانی، حمایت سازمانی ادراک‌شده، و تعهد سازمانی. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 24(78)، 1 ـ 16.
پهلوان‌شریف، محمدامین و محمدنژاد، معین (1403). مبانی مدیریت استعداد مبتنی بر رویکرد اسلامی. مدیریت اسلامی، 32(2)، 11 ـ 59.
تاج‌بخش، غلام‌رضا و احمدی، برزین (1402). عوامل اجتماعی‌ـ فرهنگی مؤثر بر سبک زندگی سلامت‌محور جوانان. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 7(1)، 45 ـ 57.
تقوی، سیدمرتضی (1374). جایگاه فقه در اندیشة دینی. فقه اهل بیت، ش 2، 182 ـ 234.
تنهایی، علی‌رضا (1400). آسیب‌شناسی دانشگاه در پرورش شهروند مسئولیت‌پذیر و راهکارهـای به‌سـازی آن. مطالعـات منـابع انسـانی، 11(4)، 129 ـ 148.
حاجی‌زاده اناری، حسن؛ رسولی، محمد و شکرالله بابایی، الهه (1403). نقش جهاد تبیین در برنامه‌ریزی فرهنگی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 14(51)، 165 ـ 184.
حجتی، نگین و نعمتی‌مهر، مرجان‌السادات (1398). شناسایی نشانگرهای برنامه‌ریزی فرهنگی در شهرهای ایران؛ بازنمایی نقش طراحی شهری در برنامه‌ریزی فرهنگی. راهبرد فرهنگ، 12(48)، 171 ـ 193.
حسن بن علی العسکری(ع) (1409 ق). التفسیر المنسوب الی الامام الحسن بن علی العسگری(ع). قم: مدرسة الامام المهدی(عج).
حلوانی، حسین بن محمد بن حسن بن نصر (1408 ق). نزهه الناظر و تنبیه الخواطر. قم: مدرسة الإمام المهدی عجل الله تعالى فرجه الشریف‏.
دهخدا، علی‌اکبر (1373). لغت‌نامه. تهران: روزنه.
ذاکری، مختار (1402). شناسایی چالش‌ها و راه‌کارهای فرایند شکل‌گیری هویت اجتماعی‌ـ ‌فرهنگی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان (مورد مطالعه: استان هرمزگان). توسعة حرفه‌ای معلم، 8(3)، 105 ـ 128.
راغب، حسین بن محمد (1412 ق). مفردات الفاظ القران. بیروت: دار العلم.
رضوانی، علی‌اصغر (1383). ویژگی‌های کلامی فقه شیعه. پژوهشنامة حکمت و فلسفه اسلامی (10 ـ 11)، 171 ـ 190.
زارع بازقلعه، صونیا؛ نامداری پژمان، مهدی؛ موسوی تازه‌آبادی، سیده فاطمه و مروت، برزو (1401). بررسی راهکارهای افزایش مشارکت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در فعالیت‌های فرهنگی‌ـ اجتماعی. پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، 12(2)، 61 ـ 104.
سروش، مصطفی؛ زین‌آبادی، حسن‌رضا؛ عبدالهی، بیژن و بهرنگی، محمدرضا (1401). ارائة مدل مفهومی فرهنگ دانشگاهی با استفاده از روش فراترکیب. دین و سیاست فرهنگی، 9(1)، 119 ـ 151.
سنگی، لیلا (1402). نیازسنجی فرهنگی دانشجویان دانشگاه تهران. مطالعات میان‌فرهنگی، 18(54)، 33 ـ 60.
سید بن طاووس، علی بن موسی (1409 ق). اقبال الأعمال. تهران: دار الکتب الاسلامیه.
سید رضی علم‌الهدی، ابوالحسن محمد بن الحسین (1414 ق). نهج البلاغه. قم: موسسۀ نهج البلاغه.
شاه‌علی، احمدرضا (1398). شاخص‌های دانشگاه فرهنگ‌ساز از دیدگاه مقام معظم رهبری. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 9(1)، 3 ـ 22.
شیخ صدوق، محمد بن علی (1362). الخصال. قم: جامعة مدرسین.
ــــــــــــــــــــــــ (1413 ق). من لایحضره الفقیه. چ 2. قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعة مدرسین حوزة علمیۀ قم.
شیخ طوسی، ابوجعفر محمد بن حسن (1411 ق). مصباح المتهجد. بیروت: مؤسسة فقه الشیعه.
شیخ مفید، محمد بن محمد (1413ق). المقنعه. قم: کنگرة جهانى هزارة شیخ مفید (رحمت الله علیه)‏.
صاحب بن عباد، اسماعیل (1414 ق). المحیط فی اللغه. بیروت: عالم الکتاب.
طاهری ازبرمی، زهرا؛ ادیب، معصومه و بهبودی، فائزه (1402). نیازسنجی فرهنگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 15(۳)، ۴ ـ ۱۳.
طاهری‌کیا، حامد (1400). زیست فرهنگی اساتید دانشگاه به ‌مثابۀ زیست ازدست‌رفته. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 17(63)، 129 ـ 151.
طباطبایی، سید محمدحسین (1374). المیزان فی تفسیر القرآن. مترجم: سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعة مدرسین حوزة علمیۀ قم.
عنبری، موسی (1393). جامعه‌شناسی توسعه از اقتصاد تا فرهنگ. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
فاضل هروی، ناصر؛ قهرمانی، جعفر و قاسم‌زاده علی‌شاهی، ابوالفضل (1399). عوامل تأثیرگذار بر ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بر مبنای اسناد بالادستی. مطالعات جامعه‌شناسی، 13(48)، 149 ـ 173.
فقیهی، علی‌نقی؛ بهرامی، سوسن؛ جعفری هرندی، رضا و عبدی‌زرین، سهراب (1400). نقش برنامه‌های فرهنگی دانشگاه قم در تربیت دانشجویان از دیدگاه استادان و دانشجویان. مطالعات فرهنگ ارتباطات، 22(55)، 153 ـ 176.
قربان‌نیا، ناصر (1379). فقه و حقوق بین‌الملل. قبسات، 15 و 16، 85 ـ 99.
قمی، علی بن ابراهیم (1363). تفسیر القمی. قم: دار الکتاب.
کریمیان، حسین و صفایی‌‌اصل، محسن (1400). ارزیابی میزان اثربخشی برنامه‌های فرهنگی‌ـ تربیتی دانشگاه فرهنگیان. مطالعات سیاست‌گذاری تربیت معلم، 4(2)، 61 ـ 84.
کلهر، سینا (1401). تجربة برنامه‌ریزی و الگوی برنامه‌ریزی فرهنگی در برنامه‌های توسعه. مطالعات راهبردى فرهنگ، 2(1)، 9 ـ 35.
کلینی، ابوجعفر محمد بن یعقوب (1429 ق). الکافی. قم: دار الحدیث للطباعه و النشر.
لطیفی، غلام‌رضا (1398). جایگاه فرهنگ در برنامه‌ریزی توسعة شهری برای افزایش امنیت اجتماعی. برنامه‌ریزی رفاه و توسعة اجتماعی، 10(41)، 1 ـ 32.
لولایی، فاطمه؛ باستانی، سوسن و فراست‌خواه، مقصود (1401). تجربة مجازی شدن و فرهنگ دانشگاهی؛ مطالعة کیفی دانشگاه‌های تهران. تحقیقات فرهنگی ایران، 15(3)، 31 ـ 66.
متوسلی، الهه؛ نوروزی، مهدی و حسنی، زهراسادات (1401). بررسی نیازسنجی فرهنگی دانشجویان بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران. مطالعات میان‌فرهنگی، 17(51)،33 ـ 62.
مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی (1403 ق). بحارالانوار الجامعه لدرر الاخبار لائمه الاطهار. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
مجلسی، محمدتقی بن مقصود علی (1406 ق). روضه المتقین فی شرح من لایحضره الفقیه. قم: مؤسسۀ فرهنگی اسلامی کوشانبور.
مشکانی سبزواری، عباس‌علی (1391). مدخلی بر مناسبات فقه و تمدن. فقه، 62 ـ 103.
مکارم شیرازی، ناصر (1427 ق). دائره المعارف فقه مقارن. قم: انتشارات مدرسة امام علی بن ابی طالب(ع).
منتظری، حسین‌علی (1409 ق). مبانی فقهی حکومت اسلامی. قم: مؤسسۀ کیهان.
نجفی، محمدحسن (صاحب الجواهر) (1404 ق). جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام. چ 7. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
نصیری فیروز، علی‌رضا و اسکندری، محمد (1402). تبیین چالش‌های سیاست‌گذاری فرهنگی مؤسسات آموزش عالی در مراحل تدوین، اجرا، و ارزیابی. مدیریت فرهنگی، 17(61)، 1 ـ 17.
نوری، حسین بن محمدتقی (1408 ق). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل. قم: مؤسسة آل البیت .
نوریان، مهدی؛ مؤمنی، عابدین و امام، سید محمدرضا (1395). ابعاد فقهی توسعة فرهنگی. تهران: دانشگاه تهران.
Ahmad, N. & Qahmash, A. (2021). Smartism: Implementation and assessment of interpretive structural modeling. Sustainability, 13(16), 8801.
Ahmadian Chashemi, M., Niazazari, K., & Salehi, M. (2021). Designing the model of Fourth-generation University to Improve Education and Research Quality in Higher Education. Educational Development of Judishapur, 11(4), 901-911. (in Persian)
Amirpour, M. & Talebdoost, M. (2023). The Impact of Virtual Social Networks on Social Original Research Identity and Lifestyle of Students at Farhangian University of Mashhad. New Media Studies, 8(32), 325-355. (in Persian)
Anbari, M. (2014). Shanasi University Expansion of Farhang Economy [Sociology of development from economy to culture]. Tehran: SAMT. (in Persian)
Aqabakhshi, A. (1997). Farhang political science [Dictionary of political science]. Tehran: Iran Information and Scientific Documentation Center. (in Persian)
Aqajmal Khwansari, M. b. H. (1987). Explanation of Aqa Jamal Khwansari, Gharar al-Hikam and Durar al-Kalam [Commentary on Ghurar al-Hikam and Durar al-Kalam]. Tehran: University of Tehran Press. (in Persian)
Arnalte-Mur, L., Ortiz-Miranda, D., Cerrada-Serra, P., Martinez-Gómez, V., Moreno-Pérez, O., Barbu, R., ... & Šūmane, S. (2020). The drivers of change for the contribution of small farms to regional food security in Europe. Global Food Security, 26, 100395.‏
Asghari, F. (2021). Exploration of academic culture in Iranian higher education institutions based on Grounded Theory. Journal of Iranian Cultural Research, 13(4), 85-117.‏ (in Persian)‏
Bahrami, A. & Sarihi Asfestani, R. (2015). The Relationship between Organizational Trust, Organizational Commitment and Perceived Organizational Support at the Ministry of Economic Affairs and Finance. Management Studies in Development and Evolution, 24(78), 1-16.‏ (in Persian)
Bahrani, H. b. S. (1995). Proof in the interpretation of the Quran [Al-Burhan fi Tafsir al-Quran]. Qom: Mission Institution, Department of Islamic Studies. (in Persian)
Barghi, I. & Qassabzadeh, J. (2021). Cultural Needs Asssessment of Students at Shahid Madani University of Azerbaijan (Tabriz). Iranian Journal of Culture and Health Promotion, 4(4), 532-542. (in Persian)‏
Bekrizadeh, H., Esfandyari, F., & Panahi, M. (2023). Comparative Analysis of the Cultural Needs of Male and Female Students. A Scientific Journal of Ilam Culture, 23(76.77), 117-134.‏ (in Persian)‏
Chauhan, A., Singh, A., & Jharkharia, S. (2018). An interpretive structural modeling (ISM) and decision-making trail and evaluation laboratory (DEMATEL) method approach for the analysis of barriers of waste recycling in India. Journal of the Air & Waste Management Association, 68(2), 100-110.
Dehkhoda, A. A. (1994). Lughat Nameh [Lexicon]. Tehran: Rozaneh Publications. (in Persian)
Dzimińska, M., Fijalkowska, J., & Sulkowski, L. (2020). A conceptual model proposal: Universities as culture change agents for sustainable development. Sustainability, 12(11), 4635.‏
Eghbali, A., Seyyedkalan, S., & Nabavi, S. (2022). Analyzing the social-cultural activities of Farhangian University by providing implementation solutions. Applied Educational Leadership, 3(4), 1-24.‏ (in Persian)
Faghihi, A. N., Bahrami, S., Jafari Harandi, R., & Abdi Zarrin, S. (2021). The Role of Cultural Programs in University of Qom in Training Students from the Perspective of Students and Professors. Journal of Culture-Communication Studies, 22(55), 153-176.‏ (in Persian)
Fazelheravi, N., Qahrmani, J., & Qasemzadeh Alishahi, A. (2020). affecting factors the evaluation of cultural activities of Islamic Azad University based on upstream documents. Sociological studies, 13(48), 149-173.‏ (in Persian)
Ghorban-Nia, N. (2000). Jurisprudence and International Law. Qabasat, No. 15 & 16, 85-99. (in Persian)
Hafezi, R., Zare, S. G., Taghikhah, F. R., & Roshani, S. (2024). How universities study the future: A critical view. Futures, 163, 103439.‏
Hajizadeh Anari, H., Rasoli, M., & Shokrollahbabaee, E. (2024). The role of jihad explanation in the cultural planning of Farhangian University students. Culture in Islamic University, 14(51), 165-184.‏ (in Persian)
Halwani, H. b. M. (1987). Nuzhat al-Nazir wa Tanbih al-Khawatir [The excursion of the observer and the reminder of thoughts]. Qom: Imam Mahdi School. (in Persian)
Hassan bin Ali Al-Askari (1989). Interpretation attributed to Imam Hassan ibn Ali al-Askari [Al-Tafsir al-Mansub ila al-Imam al-Askari]. Qom: Imam Mahdi School. (in Persian)
Hojjati, N. & Nemati Mehr, M. (2020). Identification of the Markers of Cultural Planning in Iranian Cities: Representation of the Role of Urban Design in Cultural Planning. Strategy for Culture, 12(48), 171-193.‏ (in Persian)
Kalhor, S. (2022). Planning Experience and Cultural Planning Model in Development Programs in Islamic Republic of Iran. Strategic Studies of Culture, 2(5), 9-36. (in Persian)
Kalini, A. J. M. b. Y. (2008). Enough [Al-Kafi]. Qom: Dar Al-Hadith for Printing and Publishing. (in Persian)
Karimian, H. & Safaei Asl, M. (2021). Evaluating the effectiveness of cultural-educational programs of Farhangiān University. Teacher Education Policy, 4(2), 61- 84.‏ (in Persian)
Latifi, G. (2019). The place of culture in urban development planning to increase social security. Social Development & Welfare Planning, 10(41), 1-32.‏ (in Persian)
Liu, P., Li, Q., Bian, J., Song, L., & Xiahou, X. (2018). Using interpretative structural modeling to identify critical success factors for safety management in subway construction: A China study. International journal of environmental research and public health, 15(7), 1359.‏
Loh, C. G., Ashley, A. J., Kim, R., Durham, L., & Bubb, K. (2024). Placemaking in practice: Municipal arts and cultural plans’ approaches to placemaking and creative placemaking. Journal of Planning Education and Research, 44(3), 1679-1690.‏
Lolaee, F., Bastani, S., & Farasatkhah, M. (2022). The experience of virtualization and university culture: A qualitative study of Tehran universities. Journal of Iranian Cultural Research, 15(3), 31-66. (in Persian)‏
Majlisi, M. B. b. M. T. (1982). Bahar Al-Anwar [Oceans of lights]. Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi. (in Persian)
Majlisi, M. T. b. M. A. (1985). Rawdat al-Muttaqin fi Sharh Min Layahdhurah al-Faqih [Garden of the pious in explaining "For one without a jurist"]. Qom: Koshanpur Islamic Cultural Foundation. (in Persian)
Makarem Shirazi, N. (2006). Encyclopedia of comparative jurisprudence [Da’irat al-Ma’arif Fiqh Muqaran]. Qom: Imam Ali bin Abi Talib School. (in Persian)
Mercado, J. M., Kawamura, A., & Medina, R. (2023). An expanded interpretive structural modeling analysis of the barriers to integrated flood risk management adaptation in Metro Manila. Water, 15(6), 1029.
Meshkani Sabzevari, A.A. (2012). An Introduction to the Relationship Between Islamic Jurisprudence (Fiqh) and Civilization. Fiqh, 62-103. (in Persian)
Mohammadnezhad, M. & Pahlavan Sharif, M. (2024). the basics of talent management based on the Islamic approach. Scientific Journal of Islamic Management, 32(2), 11-59.‏ (in Persian)
Montazeri, H. A. (1988). Buildings of Islamic jurisprudence and government [Mabani Fiqhi Hukumat Islami]. Qom: Kayhan Foundation. (in Persian)
Monterroza-Rios, A. D. & Gutiérrez-Aguilar, C. M. (2022). Enactivism and material culture: how enactivism could redefine enculturation processes. Philosophies, 7(4), 75.‏
Motevaseli, E., Noroozi, M., & Hosseini, Z. (2022). Evaluating the cultural assessment needs of international students of Tehran University of Medical Sciences. Intercultural Studies Quarterly, 17(51), 33-62.‏ (in Persian)
Najafi, M. H. (1983). Jawahir Al-Kalam in explaining the laws of Islam [Jawahir al-Kalam fi Sharh Shara’i al-Islam]. 7th ed. Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi. (in Persian)
Nasiri Firuz, A. R. & Eskandari, M. (2023). Explanation of Cultural Policy Making Challenges in Higher Education Institutions at Formulation, Implementation and Evaluation Stages. Journal of Cultural Management, 17(61), 1-17.‏ (in Persian)
Ni, G., Li, H., Jin, T., Hu, H., & Zhang, Z. (2022). Analysis of factors influencing the job satisfaction of new generation of construction workers in China: A study based on DEMATEL and ISM. Buildings, 12(5), 609.
Nouri, H. b. M. T. (1987). A source of methods and a researcher of issues [Mustadrak al-Wasa’il]. Qom: Ahl al-Bayt Foundation. (in Persian)
Nourian, M., Muʾmini, A., & Imam, S. M. (1395). Jurisprudential dimensions of cultural development. Tehran: Tehran University. (in Persian)
Outwit, W. & Battamore, T. (2013). Farhang Social Sciences Qarn Beistam [Dictionary of 20th-century social sciences] (M. M. Hashemi, Ed.). Tehran: New Publishing. (in Persian)
Qaedali, H. R. & Ashouri, M. (2014). Problems and Shortcomings in the Effectiveness of the Cultural Activities in Universities. Bi-Quarterly Journal of Cultural Guardianship of The Islamic Revolution, 4(9), 169-190.‏ (in Persian)‏
Qomi, A. b. I. (1984). Tafsir Al-Qummi [Exegesis of Qummi]. Qom: Dar Al-Kitab. (in Persian)
Raghib, H. b. M. (1992). The vocabulary of the words of the Quran [Mufradat Alfaz al-Quran]. Beirut: Dar al-Ilm. (in Persian)
Rezvani, A.A. (2004). The Theological Characteristics of Shi'a Jurisprudence. Journal of Islamic Wisdom and Philosophy, 10-11, 171-190. (in Persian)
Ruzmetova, N. V. (2021). Formation of Students Socio Cultural Competence on the Base of Traditions of Uzbek People. European Scholar Journal, 2(4), 379-384.‏
Sahib bin Abbad, I. (1993). The ocean in the language [Al-Muhit fi al-Lughah]. Beirut: World of the Book. (in Persian)
Sangi, L. (2023). Cultural Needs Assessment of Tehran University Students. Intercultural Studies, 18(54), 33-60. (in Persian)
Sarvari, R., Jabarzadeh, Y., Karami, A., & Jabarnejad, M. (2024). An interpretive structural modeling—analytic network process approach for analysing green entrepreneurship barriers. International Entrepreneurship and Management Journal, 20(1), 367-391.
Sayyid ibn Tawus, A. b. M. (1988). Iqbal al-A’mal [The proof of deeds]. Tehran: Islamic Books House. (in Persian)
Sayyid Radhi Alam al-Huda, A. H. M. b. H. (1993). Nahj al-Balagha [Peak of eloquence]. Qom: Nahj al-Balagha Institute. (in Persian)
Shahali, A. (2019). Indicators of a Culture-Creator University from the Perspective of the Supreme Leader. Culture in the Islamic University, 9(1), 3-22. (in Persian)
Sharma, R. K., Bharathy, G., Karimi, F., Mishra, A. V., & Prasad, M. (2023). Thematic Analysis of Big Data in Financial Institutions Using NLP Techniques with a Cloud Computing Perspective: A Systematic Literature Review. Information, 14(10), 577.
Sheikh Mufid, M. b. M. (1992). Disguised [Al-Muqni’ah]. Qom: International Congress of Sheikh Mufid. (in Persian)
Sheikh Saduq, M. b. A. (1983). Qualities [Al-Khisal]. Qom: University of Teachers. (in Persian)
---------------------------- (1992). Who is not attended by the jurist? [Man La Yahduruhu al-Faqih]. 2nd ed. Qom: Islamic Publications Office, Modarresin University. (in Persian)
Sheikh Tusi, A. J. M. b. H. (1990). The luminous lamp [Misbah al-Mutahajjid]. Beirut, Lebanon: Shiite Jurisprudence Foundation. (in Persian)
Shooshtarian, S. (2019). Theoretical dimension of outdoor thermal comfort research. Sustainable Cities and Society, 47, 101495.
Soroush, M., Zaynabadi, H., Abdollahi, B., & Bahrengi, M. (2022). Presenting a conceptual model of academic culture using meta-synthesis. Religion and Cultural Policy, 9(1), 119–151. (in Persian)
Tabatabai, S. M. H. (1995). Al-Mizan in the interpretation of the Quran [Al-Mizan fi Tafsir al-Quran] (S. M. B. Mousavi Hamedani, Trans.). Qom: Islamic Publications Office. (in Persian)
Taghavi, S. M. (1995). The Position of Jurisprudence in Religious Thought. Journal of Fiqh Ahl al-Bayt (peace be upon them), No. 2, 182-234. (in Persian)
Taheri Kia, H. (2021). Professor’s cultural life of the university as missed life. Cultural Studies & Communication, 17(63), 129-151.‏ (in Persian)‏
Taheri Ezbarami, Z., Adib, M., & Behboudi, F. (2023). Assessment of StudentsCultural Needs In Guilan University Of Medical Sciences. Research in Medical Education, 15(3), 4-13.‏ (in Persian)‏
Tajbakhsh, G. & Ahmadi, B. (2023). Socio-Cultural Factors Influencing the Health-Oriented Lifestyle of Young People. Islamic Life Style, 7(1): 45-57. (in Persian)
Tanhayee, A. (2021). Pathology of University in Educating a Responsible Citizen and Solutions to Modify it. Journal of Human Resource Studies, 11(4), 129-148. (in Persian)
Villarroya, A. A. (2017). The cultural mission of universities. Debats. Revista de cultura, poder i societat, 2.‏
Zakeri, M. (2023). Identification of Challenges and Solutions in the Process of Social-Cultural Identity Formation of Farhangian University Students: the Case Study of Hormozgan Province. Teacher Professional Development, 8(3), 105-128.‏ (in Persian)
Zare, B. S., NamdariPejman, M., Mousavi, T. S. F., & Morovat, B. (2022). Investigating methods to increase the participation of Farhangian University students’ in socio-cultural activities. Cultural Guardianship of the Islamic Revolution,‏ 12(26), 61-104. (in Persian)
Zhang, M., Zhang, X., Chen, Z., Wang, Z., Liu, C., & Park, K. (2024). Charting the Path of Technology-Integrated Competence in Industrial Design during the Era of Industry 4.0. Sustainability, 16(2), 751.‏ ‏