دو روی سکه ‌‌‌‌اثر‌منسانی؛ فهم پدیدارشناسانه ابعاد و پیامدهای مثبت و منفی جاذبه شباهت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت،دانشکده مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

3 هیات علمی دانشگاه

4 دانشگاه لرستان-خرم آباد-دانشکده اقتصاد و علوم اداری

10.22059/jomc.2025.381048.1008700

چکیده

در بسیاری از سازمان‌ها، منسانی به عنوان یک پدیده‌طبیعی در تعاملات انسانی مشاهده می‌شود.افراد تمایل دارند با همکارانی که از نظر تجربیات، عقاید و پیشینه‌های فرهنگی مشابه هستند، بیشتر ارتباط برقرار کنند.این تمایل می‌تواند به شکل‌گیری تیم‌های‌کاری هماهنگ و موثر کمک کند، اما از سوی دیگر ممکن است به کاهش تنوع‌ فکری و خلاقیت منجر شود. لذا پژوهش حاضر با هدف فهم پدیدارشناسانه ابعاد و پیامدهای مثبت و منفی جاذبه شباهت انجام پذیرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع پیمایشی محسوب می‌شود.پژوهش حاضر از لحاظ ‏نوع‌شناسی در زمره پژوهش‌های کیفی و در پارادایم قیاسی ‌استقرایی ‏است. جامعه آماری پژوهش مدیران سازمان‌های دولتی و اساتید دانشگاهی در حوزه مدیریت هستند که ۲۰ نفر از ‏آن‌ها بر اساس اصل کفایت‌نظری و با استفاده ‎‎از روش‎‎نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده‌اند. ابزار گرد‌آوری اطلاعات مصاحبه ‌می‌باشد. در این پژوهش برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل‌محتوا و کدگذاری با نرم‌افزار مکس‌کیودی‌ای استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که ابعاد منسانی در سازمان‌ها می‌توانند تأثیرات مثبت و منفی داشته باشند. از یک سو، منجر به افزایش هماهنگی، همکاری و رضایت‌شغلی می‌شوند و از سوی دیگر، ممکن است تنوع‌فکری را کاهش دهند و به تفکرگروهی و تبعیض‌ناخودآگاه منجر شوند. سازمان‌ها باید تلاش کنند تا تعادل‌مناسبی بین منسانی و تنوع برقرار کنند و فرهنگی‌فراگیر و متنوع ایجاد نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات