1
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2
کارشناس ارشد مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده
بازاریابی سیاسی از بسیاری جهات مشابه بازاریابی در دنیای کسب و کار است. در بازاریابی کسب و کار، فروشندگان، کالاها، خدمات و ارتباطات را روانه بازار میکنند و در عوض پول، اطلاعات و وفاداری مشتریان را دریافت میکنند. در مبارزات سیاسی نیز کاندیداها، وعدهها، حمایتها، خط مشیها و ویژگیهای شخصی شان را به رأیدهندگان عرضه میکنند و در مقابل، آرا و کمکهای داوطلبانه آنان را دریافت میکنند. به علت این همسویی در حوزههای مختلف بازاریابی، برخی مفاهیم و ابزارهای بازاریابی بین بازاریابی کالا و خدمات و بازاریابی سیاسی مشترک است و برخی از اصول بازاریابی کسب و کار برای اعمال در سیاست نیازمند تعدیل هستند. مقاله حاضر در پی تبیین مفهوم بازاریابی سیاسی با توجه به مفهوم STP در بازاریابی کسب و کار است و در این راه، تعاریف، مفاهیم، تفاوتها و شباهتهای این دو نوع از بازاریابی و نیز ابزارهای مورد استفاده در بازاریابی سیاسی بیان میشود.
خیری, بهرام , & عباسعلیزاده, منصوره . (1387). بازاریابی سیاسی؛ پیش به سوی سازمانهای سیاسی بازار محور. مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 6(18), 169-180.
MLA
بهرام خیری; منصوره عباسعلیزاده. "بازاریابی سیاسی؛ پیش به سوی سازمانهای سیاسی بازار محور", مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 6, 18, 1387, 169-180.
HARVARD
خیری, بهرام, عباسعلیزاده, منصوره. (1387). 'بازاریابی سیاسی؛ پیش به سوی سازمانهای سیاسی بازار محور', مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 6(18), pp. 169-180.
CHICAGO
بهرام خیری و منصوره عباسعلیزاده, "بازاریابی سیاسی؛ پیش به سوی سازمانهای سیاسی بازار محور," مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 6 18 (1387): 169-180,
VANCOUVER
خیری, بهرام, عباسعلیزاده, منصوره. بازاریابی سیاسی؛ پیش به سوی سازمانهای سیاسی بازار محور. مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 1387; 6(18): 169-180.