نظریه ایجاد دانش سازمانی با هدف نوآوری و خلقِ دانش در سازمانها، دانش را به ضمنی و آشکار تقسیم مینماید و در یک فرایند چهار مرحلهای تبیین میکند که چگونه با استفاده از فرایند SECI میتوان دانشی جدید در سازمان ایجاد کرد. این نظریه در فرایند تبدیل دانش از ضمنی به آشکار و بالعکس، مبتنی بر اندیشههای ایدهآلیسم معرفتی میباشد. نگاه هستیشناسانه این نظریه نیز نومینالیستی بوده و حقیقتهای عینی را وقعی نمینهد. از سوی دیگر انسان در این نظریه موجودی فعال در عرصه فهمِ دانش معرفی شده و او را خالق اطلاعات قلمداد مینماید. این نظریه با استفاده از روششناسی تفسیری، تحلیل گفتمانی و پساساختارگرایی در زمره نظریههای پست مدرن قرار میگیرد.
در معرفتشناسی اسلامی ملاک صدق، مطابقت با واقع است؛ و معیار صدق نیز بر مبناگرایی استوار است؛ در هستیشناسی نیز، با پذیرش واقع-گرایی، قایل به واقعیت نفس الأمری برای محکی قضایا هستند. وانسان در اندیشه اسلامی کاشف اطلاعات و پدیدهها است و صرفاً روابط بین پدیدهها را کشف میکند. روششناسی اسلامی هر عاملی را در تبیین پدیدهها مؤثر نمیداند و هرگونه عامل درونی یا بیرونی را به صورت مطلق در تبیین نظریه دخالت نمیدهد؛ به عبارت دیگر، عواملی که موجب نسبی شدن پدیدهها و نظریهها میشوند را فاقد اعتبار دانسته و در روششناسی و تبیین پدیدهها آنها را به بازی نمیگیرد.
در نهایت با جایگزینی مبانی و روششناسی اسلامی در مبانی نظریه، مشاهده خواهیم نمود که فرایند SECI که دانش را از ضمنی به آشکار و بالعکس تبدیل میکند تا دانش جدیدی در سازمان ایجاد شود، ...
خسروپناه, عبدالحسین, ابروش, رضا. (1391). بررسی تطبیقی مبانی نظریه ایجاد دانش با استفاده از فرایند تبدیل دانش در سازمانها. مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 10(25), 115-144. doi: 10.22059/jomc.2012.29916
MLA
عبدالحسین خسروپناه; رضا ابروش. "بررسی تطبیقی مبانی نظریه ایجاد دانش با استفاده از فرایند تبدیل دانش در سازمانها". مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 10, 25, 1391, 115-144. doi: 10.22059/jomc.2012.29916
HARVARD
خسروپناه, عبدالحسین, ابروش, رضا. (1391). 'بررسی تطبیقی مبانی نظریه ایجاد دانش با استفاده از فرایند تبدیل دانش در سازمانها', مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 10(25), pp. 115-144. doi: 10.22059/jomc.2012.29916
VANCOUVER
خسروپناه, عبدالحسین, ابروش, رضا. بررسی تطبیقی مبانی نظریه ایجاد دانش با استفاده از فرایند تبدیل دانش در سازمانها. مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 1391; 10(25): 115-144. doi: 10.22059/jomc.2012.29916