رابطة قدرت و وابستگی در کانال‌های بازاریابی از دیدگاه عضو هدف مورد مطالعه: هنر - صنعت فرش دستباف ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران

2 استادیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ایران

3 استادیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران

4 استاد، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران

چکیده

یکی از مهم‌ترین ابعاد رفتاری در روابط درون کانال بازاریابی، قدرت و وابستگی است. در این پژوهش منابع قدرت و قدرت جبرانی، و سه بعد وابستگی شهرت، سود و فروش، و فعالیت تجاری مدنظر قرار گرفته است. در این پژوهش روابط دو عضو اصلی توزیع در هنر – صنعت فرش دستباف با قبول تجار فرش به عنوان عضو منبع کانال، و کارگاه‌های تولیدی به عنوان عضو هدف کانال مطالعه شده است. در واقع، هدف این پژوهش بررسی روابط بین قدرت و وابستگی از بعد ادراکی کارگاه‌های تولیدی متمرکز و غیرمتمرکز در این کانال است. نمونة آماری این پژوهش 149 کارگاه تولیدی است، که به‌طور تصادفی با روش نمونه‌گیری تصادفی مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه بود. برای آزمون فرضیه‌ها معادلات ساختاری به‌کار گرفته شد. نتایج نشان می‌دهد قدرت جبرانی بر قدرت منبع و وابستگی سود و فروش تأثیر معکوس، قدرت منبع بر وابستگی تجاری تأثیر مستقیم، قابلیت در جایگزینی بر وابستگی سود و فروش و وابستگی تجاری، تأثیر معکوس و بر قدرت جبرانی تأثیر مستقیم، وابستگی تجاری و وابستگی شهرت بر وابستگی سود و فروش تأثیر مستقیم دارد.

کلیدواژه‌ها


  1. رابینز، استیفن پی (1376). مبانی رفتار سازمانی، (ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی)؛ تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ اول
  2. کریستوفر، مارتین (1380). مدیریت توزیع (علمی – عملی)، (ترجمه احمد اخوی)، تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی، چاپ اول
  3. Anderson, E., Lodish, L. M. & Weitz, B. A. (1987). resource allocation behavior in conventional, Journal of Marketing Research, Vol. 22, No.1, 85-94
  4. Arganti, P. A. & Druckenmiller, B. (2004). Reputation and corporate Brand, Corporate reputation review, Vol. 6, No. 4, 368-374.
  5. Brown, J. R., Lusch, R. F. & Muehling, D. D. (1983). Conflict and Power Dependence relations in Retailer – Supplier Channels. Journal of Retailing, Vol. 59, No. 4, 53 – 80.
  6. Cornin, J.J., Baker, T.L. & Hawas, J.M. (1994). An Assessment of the Role Performance Measurement of Power-Dependancy in Marketing Channels, Journal of Business Research, Vol. 30, 201-210.
  7. Coughlan, A. T., Anderson, E., Stern, L. W. & El-Ansary, A. I. (2006). Marketing Channel. (7ed.). Upper Saddle River, N.J: Prentice Hall
  8. Dahl, R.A. (1957). The concept of power.Behavioral Science, Vol. 2, No. 3, 201- 215.
  9. El-Ansary, A. I. (1975). Determinants of Power-Dependence in the Distribution Channel, Journal of retailing, Vol. 51, No. 2, 59- 94
  10. El-Ansary, A. I. & Stern, L. W. (1972). Power Measurement in the Distribution Channel, Journal of Marketing Research, Vol. 9, No. 1, 47-52.
  11. Emerson, M. R. (1962).Power-Dependence Relations, American Sociological Review, Vol. 27, No. 1, 31-41.
  12. Etgar, M. (1976). Channel Domination and Countervailing Power in Distributive Channels, Journal of Marketing Research, Vol. 13, No. 3, 254-262
  13. Etgar, M. (1978). Selection of an Effective Channel Control Mix, The Journal of Marketing, Vol. 42, No. 3, 53-58
  14. Frazier, G. L. (1983). On the measurement of Interfirm Power in Channels of Distribution, Journal of Marketing Research, Vol. 20, No. 2, 158-166
  15. 15.  Frazier, G. l., Sawhney, K. & Shevani, T. (1989). Intensity, functions, and integration in channels of distribution, in Zeithaml, V. A. (Ed.), Review of Marketing, Vol. 4, American Marketing Association, Chicago, IL, pp. 263-98.
  16. Frazier, G. l., & Rody, R.C. (1991). The Use of Influence Strategies in Interfirm Relationships in Industrial Product Channels, Journal of Marketing, Vol. 55, No. 1, 52-69.
  17. Frazier, G. l., & Summers, J. O. (1986). Perceptions of interfirm power and its use within distribution channels, Journal of Marketing Research, Vol. 23, No. 2, 169-17
  18. French, J. R. P. & Raven, B. (1959), The bases of Social Power, In D. Cartwright (ed.), Studies in Social Power, Ann Arbor, MI: Institute for Social Research, pp. 150-167
  19. Fombrun, C.J. (1997). Reputation Realizing Value from Corporate Image, Harvard Business School Press: Boston, MA, p.72
  20. Fombrun, C. J. & Shanley, M. (1990). What’s in a name? Reputation Building and Corporate Strategy. Academic of Management journal, Vol. 33, No. 2, 233-258.
  21. Gaski, J. F. (1984).The theory of power and conflict in channels of distribution, Journal of Marketing, Vol. 48, No. 3, 9-29.
  22. Gaski, J. F. (1986).Interrelations among a channel entity’s power sources: Impact of the exercise of reward and coercion on expert, referent and legitimate power sources, Journal of Marketing Research, Vol. 23, No. 1, 62-77.
  23. Gaski, J. F. (1988). Distribution Channels: a Validation Study, International Journal of Physical Distribution & Materials Management, Vol. 18, No. 5, 16-33.
  24. Gaski, J. F. & Nevin. J. R (1985). The differential effects of exercised and unexercised power sources in a Marketing Channel, Journal of Marketing Research, Vol. 22, No. 2, 130-142.
  25. Gassenheimer, J.B., Calantone, R.J., Schmitz, J.M. & Robicheaux, R.A. (1994). Models of Channel Maintenance: What Is the Weaker party to Do?, Journal of Business Research, Vol. 30, No. 3, 225-236.
  26. Gassenheimer, J.B. & Ramsey, R. (1994). The impact of Dependence on Dealer Satisfaction: A Comparison of Reseller-Supllier Relationships, Journal of Retailing, Vol. 70, No. 3, 253 – 266.
  27. Gotsi, M. & Wilson, A.M. (2001). Corporate reputation: seeking a definition. Corporate Communications: An International Journal, Vol. 6, No.1, 24-30
  28. Harison, K. (2009). Why a Good Corporate Reputation is Important to your Organization. Cutting edge PR. Retrrived June 20, 2012, From http://www.cuttingedgepr.com/articles/corprep_important.asp
  29. Hill, A, V. (2010). The Encyclopedia of Operations Management: Afield Manual Encyclopedia Glossary of Operations management terms and concepts, Clamshell Beach Press.
  30. Hunt, K. A., Mentzer, J. T. & Danes, J. E. (1987). The effect of power sources on compliance in a channel of distribution, Journal of business research, Vol. 15, No.5, 377-39
  31. Hunt, S. D. & Nevin, J. R. (1974). Power in channel of Distribution: Sources and Consequences, Journal of Marketing Research, Vol. 11, No.2, 186-193.
  32. Iwu-Egwuonwu, R.C. (2011). Corporate Reputation & firm Performance: Empirical Literature Evidence, International Journal of Business and Management, Vol.  6, No. 4, 197-206.
  33. Kale, S. H. (1986). Dealer Perceptions of Manufacturer Power and Influence Strategies in a Developing Country, Journal of Marketing Research, Vol. 23, No. 4, 387-393
  34. Kotler, P. & Armstrong, G. (2011). Principles of Marketing. (14ed.). Upper Saddle River, N.J: Pearson Prentice Hall.
  35. Kumar, N., Scheer, L. K. & Steenkamp, J.E.M. (1998). Interdependence, Punitive Capability, and the Reciprocation of Punitive Actions in Channel Relationships, Journal of Marketing Research, Vol. 35, No. 2, 225-235.
  36. Lusch, R. F. (1976). Sources of Power: Their Impact on Intrachannel Conflict, Journal of Marketing Research, Vol. 13, No. 4, 382-390.
  37. Lusch, R. F. & Brown, J.R. (1982). A modified model of power in marketing channel, Journal of Marketing Research, Vol. 19, No. 3, 312-323.
  38. Lusch, R. F. & Ross, R. H. (1985). The Nature of Power in a Marketing Channel, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 13, No. 3, 39-56
  39. Ozturk, Y., Cop, S., & Sani. R.A. (2010). The Effect of corporate reputation management as a competition tool on tourism businesses, Caesars Hospitality Research Summit, Vol. 3, 1-12.
  40. Philips, L. W. (1981). Assessing Measurement Error in Key Information Reports: A Methodological Note on Organizational Analysis in Marketing, Journal of Marketing Research, Vol. 18, No. 4, 395-415
  41. Raven, B.H. & Kruglanski, A.W. (1970). Conflict and Power. In the structure of Power, Paul Swingle, ed. New York: Academic Press, Inc., 69-109.
  42. Stern, L.W. & El-Ansary, A. (1992). Marketing Channels, (4ed.). Engle woods Cliffs, NJ: Pearson Prentice Hall.
  43. Wilkinson, I. F. & Kipnis, D. (1978). Interfirm use of Power, Journal of Applied Psychology, Vol. 63, No.3, 315-320
  44. Zhuang, G. J. & Zhou, N. (2004). The Relationship between power and dependence in marketing channels: A Chinese perspective, European Journal of Marketing, Vol. 38, No. 5/6, 675–693.
  45. Zhuang, G. J., Xi, Y. & Tsang, A. S. L. (2010). Power, Conflict and Cooperation: The Impact of guanxi Chinese, Industrial Marketing Management, Vol. 39, 137-149