بررسی تأثیر صدای کارمند بر خلاقیت و عملکرد کارکنان با میانجیگری درگیری شغلی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرا

2 دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

در چند سال اخیر، محققان و مدیران به صدای کارمند به دلیل نقشی که در کسب مزیت رقابتی ایفا می‌کند، توجه فراوان کرده‌اند. این پژوهش با هدف طراحی شاخصی بومی برای صدای کارمند و بررسی تأثیر صدای کارمند بر خلاقیت و عملکرد فردی کارکنان از طریق نقش میانجی درگیری شغلی انجام گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوة گردآوری داده‌ها توصیفی- همبستگی است. کارکنان شرکت کاله جامعة آماری این تحقیق را تشکیل داده‌اند. نمونه‌گیری به روش سرشماری انجام گرفت و 234 پرسشنامه برای جمع‌آوری داده‌ها توزیع شد. برای تحلیل داده‌ها تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و مدل ساختاری به‌کار گرفته شد. طبق نتایج این پژوهش، صدای کارمند بر درگیری شغلی تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین، نتایج، نشان داد درگیری شغلی هم به‌طور مستقیم و هم غیرمستقیم، از طریق خلاقیت بر عملکرد کارکنان تأثیر مثبت و معنادار دارد.



 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


 
خنیفر، حسین؛ امیری، علی‌نقی؛ جندقی، غلامرضا؛ احمدی آزرم، هادی؛ حسینی‌فرد، سیدمجتبی (1389). «درگیرشدن در کار و رابطة آن با عدالت سازمانی در چهارچوب نظریة مبادلة اجتماعی و فرهنگی».فصل‌نامة مدیریت فرهنگ سازمانی، سال هشتم، شمارة 21، صفحات 200 – 177.
Alfes, K.; Truss, K.; Soane, E.; Rees, C.; Gatenby, M. (2010). “Creating an Engaged Workforce“. CIPD Research Report, London: CIPD.
Amabile, T. M.; Conti, R.; Coon, H.; Lazenby, J.; Herron, M. (1996). “Assessing the Work Environment for Creativity”. Academy of Management Journal, 39, 1154–1184.
Amabile, T. M.; Mueller, J. S. (2008). “Studying Creativity, Its Processes, and Its Antecedents: An Exploration of the Componential Theory of Creativity”. Chapter in J. Zhou and C. E. Shalley (Eds), Handbook of Organizational Creativity, 33-64, New York: Lawrence Erlbaum Associates.
Bakker, A. B.; Xanthopoulou, D. (2013). “Creativity and charisma among female leaders: the role of resources and work engagement“. The International Journal of Human Resource Management, 24(14), 2760-2779
Bakker, A. B.; Xanthopoulou, D. (2009). “The Crossover of Daily Work Engagement: Test of an Actor-Partner Interdependence Model“. Journal of Applied Psychology, 94(6), 1562–1571.
Bakker, A. B.; Albrecht, S. L.; Leiter, M. P. (2011). “Key Questions Regarding Work Engagement“. European Journal of Work and Organizational Psychology, 20, 4–28.
Budd, J.; Gollan, P. Wilkinson, A. (2010). “New Approaches to Employee Voice and Participation“. Human Relations, 63(3), 1–8.
Boxall, P.; Purcell, J. (2008). Strategy and human resource management. 2nd Ed. New York: Palgrave Macmillan.
Christian, M. S.; Garza, A. S.; Slaughter, J. E. (2011). “Work Engagement: A Quantitative Review and Test of Its Relation with Task and Contextual Performance“. Personnel Psychology, 64(1), 89–136.
Davenport, T. H. (2005). “Improving Knowledge Worker Performance“. MIT Sloan Management Review, 46(4), 215-235.
Demerouti, E.; Cropanzano, R. (2010). From Thought to Action: Employee Work Engagement and Job Performance. In Work Engagement: A Handbook of Essential Theory and Research, eds. Bakker, A. B. and Leiter, M.P., New York, Psychology Press, pp.147–163.
Farndale, E.; Van Ruiten, J.; Kelliher, C.; Hope-Hailey, V. (2011). “The Influence of Perceived Employee Voice on Organisational Commitment: An Exchange Perspective“. Human Resource Management, 50(1), 113–129.
Gagne, M.; Deci, E. L. (2005). “Self-determination theory and work motivation”. Journal of Organizational Behavior, 26, 331-62.
Goldberg, C. B.; Clark, M. A.; Henley, A. B. (2011). “Speaking up: A Conceptual Model of voice responses following the unfair treatment of others in non-union settings“. Human Resource Management, 50(1), 75 – 94
Gong, Y.; Huang, J. C.; Farh, J. L. (2009). “Employee Learning Orientation, Transformational Leadership, and Employee Creativity: The Mediating Role of Employee Creative Self-Efficacy“. Academy of Management Journal, 52, 765-778
Gould-Williams, J. (2007). “HR Practices, Organizational Climate and Employee Outcomes: Evaluating Social Exchange Relationships in Local Government“. International Journal of Human Resource Management, 18(9), 1627–1647.
Gruman, J. A.; Saks, A. M. (2010). “Performance management and employee engagement“. Human Resource Management Review, 21, 123-136
Kahn, W. A. (1990). “Psychological Conditions of Personal Engagement and Disengagement at Work“. Academy of Management Journal, 33, 692–724.
Kuvaas, B. (2006). “Work performance, affective commitment, and work motivation: the roles of pay administration and pay level“. Journal of Organizational Behavior, 27(3), 365–385.
Kuvaas, B.; Dysvik, A. (2010). “Exploring Alternative Relationships Between Perceived Investment in Employee Development, Perceived Supervisor Support and Employee Outcomes“. Human Resource Management Journal, 20(2), 138–156.
Macey, W.; Schneider, B. (2009). “The Meaning of Employee Engagement“. Industrial and Organizational Psychology, 1(1), 3–30.
May, D. R.; Gilson, R. L.; Harter, L. M. (2004). “The Psychological Conditions of Meaningfulness, Safety and Availability and the Engagement of the Human Spirit at Work“. Journal of Occupational and Organisational Psychology, 77, 11–37.
Purcell, J.; Kinnie, N.; Hutchinson, S.; Rayton, B.; Swart, J. (2003). Understanding the People and Performance Link: Unlocking the Black Box, London,: CIPD.
Purcell, J.; Hutchinson, S. (2007). “Front-line Managers as Agents in the HRM-Performance Causal Chain: Theory, Analysis and Evidence“. Human Resource Management Journal, 17(1), 3–20.
Rees, C.; Alfes, K.; Gatenby, M. (2013). “Employee voice and engagement: connections and consequences“. International Journal of Human Resource Management, 24(14), 2780-2798.
Rich, B. L.; Lepine, J. A.; Crawford, E. R. (2010). “Job Engagement: Antecedents and Effects on Job Performance”., Academy of Management Journal, 53(3), 617–635.
Richman, A. (2006). “Everyone wants an engaged workforce how can you create it?”. Work span, 49, 36−39
Saks, A. M. (2006). “Antecedents and Consequences of Employee Engagement“. Journal of Managerial Psychology, 21(7), 600–619.
Salanova, M.; Schaufeli, W. B. (2008). “A Cross-National Study of Work Engagement as a Mediator Between Job Resources and Proactive Behaviour“. International Journal of Human Resource Management, 19(1), 116–131.
Schaufeli, W. B.; Bakker, A. B. (2004). “Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement“. Journal of Organizational Behavior, 25, 293–315.
Schaufeli, W. B.; Bakker, A. B.; Salanova, M. (2006). “The Measurement of Work Engagement With a Short Questionnaire: A Cross-National Study“. Education and Psychological Measurement, 66, 701–716.
Shin, S. J.; Kim, T. Y.; Lee, J. Y.; Bian, L. (2012). “Cognitive Team Diversity and Individual Team Member Creativity: A Cross-Level Integration”. Academy of Management Journal, 55, 197-212.
Shuck, B., Jr, T. G. R. and Rocco, T. S. (2011). “Employee engagement: an examination of antecedent and outcome variables“. Human Resource Development International, 14(4), 427–445
Shuck, B.; Wollard, K. (2010). “Employee engagement & HRD: A seminal review of the foundations“. Human Resource Development Review, 9(1), 89–110.
Van Dyne, L.; Ang, S.; Botero, I. C. (2003). “Conceptualizing employee silence and employee voice as multidimensional constructs”. Journal of Management Studies, 40(6), 1359-1392.
Wang, G.; Netemeyer, R. G. (2004). “Salesperson Creative Performance: Conceptualization, Measurement, and Nomological Validity“. Journal of Business Research, 57 (8), 805–12.
Wilkinson, A.; Dundon, T.; Marchington, M.; Ackers, P. (2004). “Changing patterns of employee voice: Case studies from the UK and Republic of Ireland“. Journal of Industrial Relations, 46(3), 298–322.