شناسایی روش‌های یادگیری غیررسمی برای پرورش مدیران منابع انسانی در سازمان‌های بزرگ کشور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت دولتی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران

2 دانشیار، دانشگاه تهران، ایران

3 استاد، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران

4 استاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

5 دانشیار، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران

چکیده

بر اساس یافته‌های پژوهش‌ها، مدیران برای پرورش شایستگی‌ها و بهبود عملکرد خود بیشتر شیوه‌های یادگیری غیررسمی را به‌کار می‌گیرند. اما این دغدغه تا کنون در محیط کسب‌وکار ایران پژوهش نشده است. لذا، هدف از انجام‌دادن این پژوهش شناسایی روش‌های یادگیری غیررسمی مدیران منابع انسانی است. به این منظور، با به‌کارگیری رویکرد روایتی و ابزار مصاحبه‌های واقعه‌محور، تجربه‌های ده نفر از مدیران منابع انسانی در ارتباط با طراحی و پیاده‌سازی یکی از سیستم‌های منابع انسانی شناسایی شده است. پس از کدگذاری سه‌مرحله‌ای، در مجموع هفت مقوله و 21 روش یادگیری برای مدیران منابع انسانی سازمان‌های بزرگ شناسایی شد. به منظور اولویت‌بندی روش‌های یادگیری مدیران منابع انسانی 301 پرسشنامه توزیع و جمع‌آوری شده است. نتایج آزمون فریدمن نشان می‌دهد روش‌های یادگیری از طریق تعامل با مشاوران، کارشناسان و مدیران منابع انسانی، یادگیری از طریق گفت‌وگو با مشاور- معلم باتجربه و یادگیری از طریق مطالعة کتاب‌ها، مقالات و منابع علمی و یادگیری از شکست‌های کاری چهار روش یادگیری غیررسمی با اولویت بالاتر در بین مدیران منابع انسانی بوده است.
 
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1.  

    1. استراس، آنسلم؛ کوربین، جولیت (1390). اصول روش تحقیق کیفی. ترجمه بیوک محمدی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
    2. بابایی زکلیکی، محمدعلی (1388). «طراحی نظام جامع توسعة مدیران». مجموعه مقالات سومین کنفرانس توسعة منابع انسانی.
    3. غفاریان، وفا (1386). «توسعة مدیران اجرایی؛ فرصت‌ها و رویکردها». مجموعه مقالات اولین کنفرانس توسعة منابع انسانی.
    4. محمدی الیاسی، قنبر (1391). منابع و روش‌های یادگیری کارآفرینان با هدف برنامه‌ریزی برای کارآفرینان نوپا. گزارش نهایی پژوهش، کارفرما: مؤسسة کار و امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی.
      1. Alonderiene, R. (2010). “Enhancing informal learning to improve job satisfaction: perspective of SMEs managers in Lithuania”. Baltic Journal Management, 5(2), 257-287.
      2. Cacioppe, R. (1998). “An integrated model and approach for the design of effective leadership development programs”. Leadership & Organization Development Journal, 19(1), 44-53
      3. Casebow, P. (2012). “Workplace learning and how managers learn: lessons for learning professionals”., EFMD Global Focus, 6(1), 9-13.
      4. Chen, G. (2005). “Management Practices and Tools for Enhancing Organizational Learning Capability”. Advanced Management Journal, 70(1), 4-22.
      5. Cunningham, J.: Hillier, E. (2012). Informal learning in the workplace: key activities and processes. Emerald Group Publishing Limited.
      6. Clus, M. L. (2010). Affordance and constraints on informal learning in the workplace: A sociocultural perspective. VDM Verlag Dr. Muller.
      7. Dunn, D. G. (2009). An analysis of informal learning in the 21 century workplace. Capella University.
      8. Enos, M. D.; Kehrhahn, M. T.; Bell, A. (2003). “Informal learning and the transfer of learning: How managers develop proficiency“. Human Resource Development Quarterly, 14(4), 369-387.
      9. Eraut, M (2011). “Informal Learning in the workplace: evidence on the real value of work-based leraning(WBL)”. Development and Learning in Organizations, 25(5), 8-12.
      10. Florence. (2006). Entrepreneurial Learning exprerience in Small and Medium-Size Enterprises in Hong Kong George Washington, Washington.
      11. Gijbels, D.; Raemdonck, I.; Vervecken, D.; Herck, J. V. (2012). “Understanding work-related learning: the case study of ICT workers“. Journal of Workplace Learning, 24(6), 416-429.
      12. Harrison, P. (2011). “Learning culture, line manager and HR professional practice“. Journal of European Industrial Training, 35(9), 914- 928.
      13. Ikeda, T.; Okumura, A.; Muraki, K. (1998). Information classification and navigation based on 5W1H of the target information.
      14. Isomura, K. (2010). “Barnard on leadership development: bridging action and thinking“. Journal of Management History, 16(2), 216-232.
      15. Jeon, K. S.: Kim, K. N. (2012). “How do organizational and task factors influence informal learning in the workplace?”. Human Resource Development International,15(2), 209-226.
      16. Kessler, R. (2006). Competency-Based Interviews: The Career Press, Inc
      17. Lankhuijzen, E. S.; Stavenga, J. A.; Thijssen, J. G. (2006). Work Related Learning, 303-319.
      18. Marsik, V. J.; Watkins, K. E. (2011). Informal and Incidental Learning. Jossey-Bass, A Publishing Unit of John Wiley & Sons.
      19. McEvoye, G. M. et al. (2005). “A competency model for developing human resource professionals“. Journal of Management Education, 29(3), 383-402.
      20. Mintzberg, H. (2004). Managers not MBAs: a hard look at the soft practice of managing and management development. Berrett Koehler publishers, Inc.
      21. Mumford, A. (1988). Developing top managers. Gower Publishing Company.
      22. Nadler, L.: Wiggs, G. (1986). Managing human resource development: A practical guide. San Francisco, Jossey_ Bass.
      23. Pannoni, R. (2010). Beyond formal and informal learning-a practical taxonomy of learning for learning leaders. Razor Learning Blog.
      24. Poell, R. F. (2006). “Organizing learning projects whilst improving work: strategies of employees, managers and HRD professionals”. Work Related Learning, 151-180.
      25. Rynes, S. L.; Colbert, A. E.; Brown, K. G. (2002). “HR professionals beliefs about effective human resource practice“. Human Resource Management, 41(2), 149-174.
      26. Slater, R. T. (2004). Informal learning in the workplace: identifying contextual factors affecting employee’s ability to engage in informal learning in the nonprofit financial services industry. Capella University.
      27. Straka, G. A. (2010). “Informal and implicit learning: concepts, communalities and differences”. European Journal of Vocational Training, 132-145.
      28. Suutari, V.; Viitala, V. (2008). “Management development of senior executives : methods and their effectiveness”. Personal Review, 37(4), 375-392.
      29. Tannenbaum, S. I.; Beard, R. I.; McNall, L. A.; Salas. E. (2010). Informal learning and development in organizations, New York & London Routledge.Taylor & Francis Groups.
      30. Ulrich, D. (1996). Human resource champions. Harvard Business School Press.
      31. Wang, J.; Wang, G. G. (2006). “Exploring national human resource development: a case of china management development in a transitioning context“. Human Resource Development Review, 5(2), 176-201.
      32. Yukl, G. (2002). Leadership in Organizations. New York, Prentice-Hall.
      33. Zuzeviciute, V.; Teresevicience, M.; Lithuania, K. (2010). “The role of a human resource manager as a facilitator of learning Baltic Journal of Management, 5(1), 68-81.