طراحی مدل ساختاری تفسیری پیشران‌های سازمان شرنگ‌آلود

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولی‏عصر (عج)، رفسنجان، ایران

2 دانشیار، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولی‏عصر (عج)، رفسنجان، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش طراحی مدل ساختاری تفسیری پیشران‏های سازمان شرنگ‏آلود برآمده از تجارب خبرگان سازمان‏های اجرایی رفسنجان است. برای این کار، پس از شناسایی پیشران‏های سازمان شرنگ‏آلود از دل ادبیات پژوهش و گنجاندن آن‏ها در پرسش‏نامة نیمه‏بسته‏ای مبتنی بر طیف لیکرت، با استفاده از روش نمونه‏گیری مفهوم و گلوله‏برفی، 26 خبره شناسایی و پرسش‏نامه میان آن‏ها توزیع شد. با استفاده از تحلیل فازی، گویه‏های پرسش‏نامه غربال‏ شد و پس از مقوله‏بندی در پرسش‏نامة متناسب با مدل‏یابی ساختاری تفسیری گنجانده شد و در اختیار خبرگان قرار گرفت. پس از تحلیل داده‏ها و ترسیم مدل، برای پیشران‏های سازمان شرنگ‏آلود در مجموع 12 متغیر در شش سطح شناسایی شد: سطح اول، محیط شرنگ‏آلود برون‏سازمانی؛ سطح دوم، رهبری شرنگ‏آلود؛ سطح سوم، مدیریت منابع انسانی و فرایندهای شرنگ‏آلود سازمانی؛ سطح چهارم، ساختارهای شرنگ‏آلود فیزیکی، شغلی، و سازمانی؛ سطح ششم، جو شرنگ‏آلود سازمانی و ادراک شرنگ‏آلود فردی؛ سطح ششم، اخلاق شرنگ‏آلود عمومی، ارتباطات شرنگ‏آلود بین‏گروهی، و رفتارهای شرنگ‏آلود سازمانی.

کلیدواژه‌ها


  1. رمضانیان، محمدرحیم، مرادی، محمود و سلطانی، فاطمه (1394). تحلیل موانع تعامل‏پذیری فرهنگی در زنجیرة تأمین صنعت خودرو با به‏کارگیری رویکرد مدل‏سازی ساختاری- تفسیری (ISM)، مدیریتفرهنگسازمانی، 13(2): 369ـ 391
  2. میرسپاسی، ناصر، طلوعی اشلقی، عباس، معمارزاده، غلام‏رضا و پیدایی، میرمهرداد (1389). طراحی مدل تعالی منابع انسانی در سازمان‏های دولتی ایران با استفاده از تکنیک دلفی فازی، پژوهش‏هایمدیریت، 87: 1ـ 23
    1. Appelbaum, S.H., Deguire, K.J., and Lay, M. (2005). The relationship of ethical climate to deviant workplace behaviour, Corporate Governance, 5(4): 43-55.
    2. Appelbaum, S.H. and Roy-Girard, D. (2007). Toxins in the workplace: Affect on organizations and employees, Corporate Governance, 7(1): 17-28.
    3. Attri, R., Dev, N. and Sharma, V. (2013). Interpretive structural modelling (ISM) approach: An overview, Research Journal of Management Sciences, 2(2): 3-8.
    4. Bennett, J.B. and Lehman, W.E. (1999). Employee exposure to coworker substance use and negative consequences: The moderating effects of work group membership, Journal of Health and Social Behavior, 40(3): 307-322.
    5. Bernardi, L., Klärner, A. and Von der Lippe, H. (2008). Job insecurity and the timing of parenthood: A comparison between Eastern and Western Germany, European Journal of Population/Revue Européenne de Démographie, 24(3): 287-313.
    6. Chamberlain, L.J. and Hodson, R. (2010). Toxic work environments: What helps and what hurts, Sociological Perspectives, 53(4): 455-477.
    7. Creswell, J.W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research, (ed. 4), Boston: Pearson.

10. Faisal, M.N. (2010). Analysing the barriers to corporate social responsibility in supply chains: An interpretive structural modelling approach, International Journal of Logistics Research and Applications, 13(3): 179-195.

11. Fenwick, R. and Tausig, M. (1994). The macroeconomic context of job stress, Journal of Health and Social Behavior, 35(3): 266-282.

12. Finkelstein, S. (2005). When bad things happen to good companies: Strategy failure and flawed executives, Journal of Business Strategy, 26(2): 19-28.

13. Fletcher, D. and Watson, T. (2007). Voice, silence and the business of construction: Loud and quiet voices in the construction of personal, organizational and social realities, Organization, 14(2): 155-174.

14. Frost, P.J. (2003). Toxic emotions at work: How compassionate managers handle pain and conflict, Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press.

15. Gilbert, J.A., Carr-Ruffino, N., Ivancevich, J.M., and Konopaske, R. (2012). Toxic versus cooprative behaviors at work: The role of organizational culture and leadership in creating community-centered organizations, International Journal of Leadership Studies, 17(1): 29-47.

16. Goldman, A. (2008). Company on the couch: Unveiling toxic behavior in dysfunctional organizations, Journal of Management Inquiry, 17(3): 226-238.

17. Griffin, R.W. and O’Leary-Kelly, A.M. (2004). An introduction to the dark side, In: R.W. Griffin and A.M. O’Leary-Kelly (Eds.), The dark side of organization behavior, Jossey-Bass, San Francisco, pp. 1-19.

18. Gruys, M.L. and Sackett, P.R. (2003). Investigating the dimensionality of counterproductive work behavior, International Journal of Selection and Assessment, 11(1): 30-42.

19. Hackman, J.R. and Oldham, G.R. (1976). Motivation through the design of work: Test of a theory, Organizational Behavior and Human Performance, 16: 250-279.

20. Harder, H.G., Wagner, S.L., and Rash, J.A. (2014). Mental illness in the workplace: Psychological disability management, UK, Farnham: Gower Publishing.

21. Huang, J.J., Tzeng, G.H. and Ong, C.S. (2005). Multidimensional data in multidimensional scaling using the analytic network process, Pattern Recognition Letters, 26(6): 755-767.

22. Kantur, D. (2010). Emotional motives and attitudinal reflections of workplace deviant behavior, The Business Review, 14(2): 70-77.

23. Kong, Y.D. (2011). Emotional Intelligence: An Approach for Coping with Toxic Co-workers, Paper presented at the 2011 National Conference on Entrepreneurship and Innovation, 154-163.

24. Lipman–Blumen, J. (2006). The allure of toxic leaders: Why we follow destructive bosses and corrupt politicians-and how we can survive them, New York: Oxford University Press, Inc.

25. Lipman–Blumen, J. (2005). Toxic leadership: When grand illusions masquerade as noble visions, Leader to Leader, 36: 29-36.

26. Mandal, A. and Deshmukh, S. (1994). Vendor selection using interpretive structural modelling (ISM), International Journal of Operations and Production Management, 14(6): 52-59.

27. Mathieu, C., Neumann, C.S., Hare, R.D. and Babiak, P. (2013). A dark side of leadership: Corporate psychopathy and its influence on employee well-being and job satisfaction, Personality and Individual Differences, 3: 1-6.

28. Morrison, E.W. and Milliken, F.J. (2000). Organizational silence: A barrier to change and development in a pluralistic world, Academy of Management Review, 25(4): 706-725.

29. Padilla, A., Hogan, R. and Kaiser, R.B. (2007). The toxic triangle: Destructive leaders, susceptible followers, and conducive environments, The Leadership Quarterly, 18: 176-194.

30. Panahi, B., Veiseh, S.M. and Kamari, F. (2012). An empirical analysis on influencing factors on organizational silence and its relationship with employee’s organizational commitment, Management Science Letters, 2: 735-744.

31. Ravi, V. and Shankar, R. (2005). Analysis of interactions among the barriers of reverse logistics, Technological Forecasting and Social Change, 72(8): 1011-1029.

32. Reed, G.E (2004). Toxic leadership, Military Review Journal, 84(4): 67-71.

33. Robinson, S.L. and Bennett, R.J. (2000). Development of a measure of workplace deviance, Journal of Applied Psychology, 85(3): 349-360.

34. Robinson, S.L. and Bennett, R.J. (1995). A typology of deviant workplace behaviors: A Multidimensional scaling study, The Academy of Management Journal, 38(2): 555-572.

35. Schmidt, A.A. (2008). Development and validation of the toxic leadership scale, University of Maryland, Master Thesis.

36. Spector, P.E. (1998). A control theory of the job stress process, In Cooper, C.L. (Ed.), Theories of organizational stress, New York: Oxford University Press, 153-169.

37. Spector, P.E. (1986). Perceived control by employees: A meta-analysis of studies concerning autonomy and participation at work, Human Relations, 39(11): 1005-1016.

38. Too, L. and Harvey, M. (2012). TOXIC workplaces: The negative interface between the physical and social environments, Journal of Corporate Real Estate, 14(3): 171-181.

39. Walton, M. (2008). In consideration of a toxic workplace: A suitable place for treatment, In Kinder, A., Hughes, R., and Cooper, C.L. (Eds.), Employee well-being support: A workplace resource, UK: John Wiley and Sons, Ltd, 9-24.

40. Whitener, E.M., Brodt, S.E., Korsgaard, M.A. and Werner, J.M. (1998). Managers as initiators of trust: An exchange relationship framework for understanding managerial trustworthy behavior, Academy of Management Review, 23(3): 513-530.

41. Williams, F. (2011). Interpersonal conflict: The importance of clarifying manifest conflict behavior, International Journal of Business, Humanities and Technology, 1(3): 148-160.

42. Wolkoff, P., Nøjgaard, J.K., Franck, C. and Skov, P. (2006). The modern office environment desiccates the eyes?, Indoor Air, 16(4): 258-265.