بررسی رابطۀ فرهنگ ملی و حقوق مدیران ارشد دولتی در کشورهای ج.ا. ایران، ترکیه، و مالزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت دولتی و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‏- شمال، تهران، ایران

2 استادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران

چکیده

موضوع مورد بررسی در این مقاله نظام پرداخت حقوق و دستمزد مدیران ارشد دولتی است و نه جبران خدمات آن‏ها. نظام پرداخت حقوق به مدیران ارشد دولتی در بستر فرهنگی کشور قابل ‏ادراک است. به‏منظور طراحی و تدوین مدل پرداخت حقوق، نخست باید شناخت کافی از ابعاد فرهنگی کشور به‏دست آورد. همچنین، متغیرهای حقوق و دستمزد مدیران ارشد دولتی و رابطة ابعاد فرهنگی با آن متغیرها را مطالعه کرد. طراحی نظام حقوق و دستمزد مدیران ارشد دولتی هر جامعه‏ای در چارچوب فرهنگ آن جامعه می‏تواند معنی‏دار باشد. در این پژوهش معیارهای اصلی نظام پرداخت حقوق و دستمزد مدیران ارشد دولتی شامل پرداخت‏های کل، پرداخت‏های متغیر، و نسبت حداکثر به حداقل حقوق در کشورهای ج.ا.ایران، ترکیه، و مالزی با استفاده از روش تحقیق کیفی با استراتژی مطالعة چندموردی به‏صورت تطبیقی بررسی و مطالعه شد. سپس، رابطة شش بُعد فرهنگی هافستد با معیارهای پرداخت سه کشور موردنظر با استفاده از روش فراترکیب تجزیه‏وتحلیل شد. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که ابعاد فرهنگی هافستد با معیارهای نظام حقوق و دستمزد مدیران ارشد دولتی در کشورهای ج.ا. ایران، ترکیه، و مالزی رابطه دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. دانایی‏فرد، حسن، الوانی، سید مهدی و آذر، عادل (1391). روش‏شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران: انتشارات صفار- اشراقی.
  2. خنیفر، حسین و مسلمی، ناهید (1396). روش‏های پژوهش کیفی، ج 1، تهران: نگاه دانش.
  3. طهماسبی، رضا (1394). نظریة سازمان: ساخت‏گرایی، کنشگری، ساختمندگرایی، تهران: انتشارات نص.
    1. Ambrose, M.L. and Kulik, C.T. (1999). Old friends, new faces: Motivation research in the 1990s, Journal of Management, 25(3): 231-292.
    2. Aslan, O.E. (2010). Salary Systems for Civil Servants in Turkey from Fordism to Post-Fordism, Amme Idaresi Dergisi, 43(1): 81-122.
    3. Beh, L.-S. (2012). Performance Management and HR Strategies: The Public Sector in Malaysia, The 6th International Days of Statistics and Economics, Prague.
    4. Bellante, D. and Link, A.N. (1981). Are public sector workers more risk averse than private sector workers?, ILR Review, 34(3): 408-412.
    5. Bonin, H., Dohmen, T., Falk, A., Huffman, D. and Sunde, U. (2007). Cross-sectional earnings risk and occupational sorting: The role of risk attitudes, Labour Economics, 14(6): 926-937. Canman, Doğan (1995) ÇağdaĢ Personel Yönetimi, TODAĠE Yayınları No: 260, Ankara
    6. Clark, A. and Postel-Vinay, F. (2008). Job security and job protection. Oxford economic papers, 61(2): 207-239.

10. Eryılmaz, B. (2007). Kamu yönetimi: Erkam matbaası.

11. Focke, F., Maug, E., and Niessen-Ruenzi, A. (2017). The impact of firm prestige on executive compensation, Journal of financial economics, 123(2): 313-336.

12. Frederickson, H.G. (1997). The spirit of public administration: Jossey-Bass Incorporated Pub.

13. Gassler, R.S. (1998). Altruisim and the Economics of Non‐Profit Organisations. Financial Accountability & Management, 14(3): 173-182.

14. Hofstede, G. (1980). Culture’s Consequences: International Differences in Work-Related Values.Sage Publications, Newbury Park, CA.

15. Hofstede, G. (2001). Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors,Institutions, and Organizations across Nations, 2nd Ed. Sage Publications, Thousand Oak, CA.

16. Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context, Online Readings in Psychology and Culture, 2(1), https://doi.org/10.9707/2307-0919.1014.

17. Hofstede, G., Hofstede, G.J. and Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations: Software of the Mind (Rev. 3rd ed.),New York: McGraw-Hill.

18. Houston, D.J. (2000). Public-service motivation: A multivariate test, Journal of Public Administration Research and Theory, 10(4): 713-728. Jackovsky, E. F., J. W. J. Slocum, S. J. McQuaid. (1988). Cultural values and the CEO: Alluring companions? Acad. Management Executive 11 39–49.

19. Jurkiewicz, C.L., Massey Jr, T.K. and Brown, R.G. (1998). Motivation in public and private organizations: A comparative study, Public productivity & management Review, 230-250.

20. Karl, K.A. and Sutton, C.L. (1998). Job values in today's workforce: A comparison of public and private sector employees, Public Personnel Management, 27(4): 515-527.

21. Khojasteh, M. (1993). Motivating the private vs. public sector managers. Personnel Administration, 22(3): 391-401.

22. Luechinger, S., Stutzer, A. and Winkelmann, R. (2006). The happiness gains from sorting and matching in the labor market. Mukherjee, R. (2004). Senior Public Service: High Performing Managers of Government. World Bank Working Paper. Washington, DC: World Bank.

23. Malaysia Salary Scheme (2015). Retrieved January 20, 2017 from  HYPERLINK "http://docs.jpa.gov.my/docs/pp/2012/pp012012.pdf" http://docs.jpa.gov.my/docsMcClelland, D. C. (1975). Power: The Inner Experience., New York: Irvington Publishers Dist. by Halsted Press.

24. Pfeffer,J.(1992). Managing with Power:Politics and Influence in Organizations. Boston: MA. Harvard Business School Press.

25. Rainey, H.G. and Steinbauer, P. (1999). Galloping elephants: Developing elements of a theory of effective government organizations, Journal of Public Administration Research and Theory, 9(1): 1-32.

26. Rainey, H.G. and Bozeman, B. (2000). Comparing public and private organizations: Empirical research and the power of the a priori. Journal of Public Administration Research and Theory, 10(2): 447-470.

27. Siddiquee, N.A. (2006). Administrative Reforms and Innovations in Malaysia: An Historical Overview, Paper presented at the The International Conference for the 50th Anniversary of KAPA.

28. Tarhan, Savaş (2010).TÜRK KAMU PERSONEL YÖNETİMİNDE MAAŞ SİSTEMİNİN DEĞİŞİMİ, unpublished master’s thesis, KOCAELİ UNIVERSITY, INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES, KOCAELİ.

29. Tosi, H.L. and Greckhamer, T. (2004). Culture andCEO Compensation, Organization Science, 15(6).

30. Werner, S. and Tosi, H.L. (1995). Other people’s money: The effects of ownership on strategy and managerial pay, Acad, Management J., 38: 1672-1691.