طراحی الگوی برنامۀ درسی با رویکرد خدمات‌محور در سازمان‌ها برای دانشجویان

نوع مقاله: مقاله کاربردی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایران

2 استادیار، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایران

چکیده

در پژوهش حاضر پژوهشگران درصدد بودند الگوی پیشنهادی برنامة درسی خدمات‌محور را برای دروس دانشگاهی طراحی کنند. پژوهش با استفاده از روش‌های پژوهش کیفی به منظور پاسخگویی به سه سؤال اساسی شکل گرفت. سؤال اول، مبنی بر تبیین مبانی برنامة درسی خدمات‌محور، با استفاده از روش پژوهش اسنادی‌ـ استنتاجی پاسخ داده شد. در ادامه، عناصر اساسی برنامة درسی خدمات‌محور شامل اهداف، محتوا، رویکردهای یاددهی‌ـ یادگیری، و ارزشیابی با استفاده از مصاحبة نیمه‌ساختاریافته و تحلیل داده‌های حاصل تبیین شد. در نهایت، با بهره‌گیری از روش پژوهش نظریه‌ای، الگوی پیشنهادی برنامة درسی خدمات‌محور طراحی شد؛ بدین منظور که دانشجویانی مسئولیت‌پذیر و کارآمد در محیط کاری و جامعه تربیت شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


آیتی، محسن محمد عطاران، علیرضا کیامنش (1385). «چهارچوب نظری برنامه‌های درسی تربیت معلم در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات مبتنی بر تحلیل مبانی فلسفی، اجتماعی، و روانشناختی»، مطالعات برنامة درسی، س 1، ش 3.

اردلان، محمدرضا و اصغر اسکندری (1394). «تأثیر مؤلفه‌های رهبری تیمی عمل‌محور بر توسعة هم‌افزایی تیمی با نقش میانجی یادگیری فردی و مهارت تیمی»، مدیریت فرهنگ سازمانی، د 13، ش 4، صص 1019 ـ 1040.

باقری، خسرو (1390). نگاهی دوباره به تعلیم و تربیت اسلامی، تهران، انتشارات مدرسه، ج 2.

توسلی، غلام‌عباس (1393). نظریه‌های جامعه‌شناسی، سمت.

شارع‌پور، محمود (1389). جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش، سمت.

شورت، ادموند سی. (1387). روش‌شناسی مطالعات برنامة درسی، ترجمة محمود مهرمحمدی ، تهران، سمت.

علاقه‌بند، علی (1372). جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش، تهران، بعثت.

کرسول، جان دبلیو (1391). پویش کیفی و طرح پژوهش، ترجمة حسن دانایی‌فرد و حسین کاظمی، تهران، صفار ـ اشراقی.

کرم‌افروز، محمدجواد؛ علی شریعت‌مداری، مریم سیف نراقی (1390). «طراحی الگوی برنامة درسی تربیت شهروندی برای دانش‌آموزان دورة راهنمایی تحصیلی»، تحقیقات مدیریت آموزشی، ش 2.

کرمی، زهرا (۱۳۹۴). دومین کنفرانس ملی توسعة پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگ.

گوتک، جرالد ال. (1388). مکاتب فلسفی و آرای تربیتی، ترجمة محمدجعفر پاک‌سرشت، سمت.

میلر، جی. پی. (1393). نظریه‌های برنامة درسی، ترجمة محمود مهرمحمدی، تهران، سمت.

نیلی، محمدرضا؛ ستاره موسوی، فاطمه‌السادات موسوی (1393). «بررسی میزان سواد سیاسی و اجتماعی شهروندان بزرگ‌سال شهر اصفهان»، جامعه‌شناسی کاربردی، ش 2.

هروی کریموی، مجیده؛ ناهید رژه؛ جمیله مختاری نوری (1390). «مروری؛ یادگیری خدمات‌محور برای پرستاران»، مجلة علمی ـ ترویجی وزارت علوم، ش 3.

References

Alagheband, A (1993), Sociology of Education Tehran. Besat Publishing. (In Persian)

Anderson, J. (1998). Service-learning and teacher education. Washington, D. C.: ERIC Clearinghouse on Teaching and Teacher Education. (ED421481).

Ardalan, M.,Eskandari, A., (2015), The impact of action-oriented team leadership components on team synergy development with the mediating role of individual learning and team skills, Journal of Organizational Culture Management, Volume 13, number 4, .(In Persian)

Ayati, M., Ataran, M, Kiamanesh, A (2006), Theoretical Framework of Teacher Training Curricula In the age of ICT Based on an analysis of the philosophical, social, and psychological foundations, Curriculum Studies Journal,  first year, Number 3. (In Persian)

Bagheri, KH., (2011), A look at Islamic education, Volume II,  Tehran. schcool Publishing. (In Persian)

Billig, S. (2000). Research on K-12 school-based service learning: The evidence builds. Phi Delta Kappan, 81(9): pp. 658-664.

Billig, S. (2010) Why service learning is such a good idea. Colleagues, 5(6), 9-11. Retrieved from: http://scholarworks.gvsu.edu/colleagues/vol5/iss1/6.

Blouin, D. D. & Perry E. M.(2009). Whom does service learning really serve? Community-based organizations' perspectives on service learning. Teaching Sociology. Apr; 37(2): pp. 120-35.

Bringle, R. G. & Hatcher, J. A.(1996). Implementing service learning in higher education. The Journal of Higher Education. 1996 Mar 1; 67(2): pp. 221-39.

Brown, J. S., Collins, A. S., & Duguid, P. (1989). Situated Cognition and the culture of learning. Educational Researcher, 18(1): pp. 32-42.

Buchanan, A. M., Baldwin, S. C., & Rudisill, M. E. (2002). Service learning as scholarship in teacher education. Educational Researcher, 31(5): pp. 28–34. doi:10.3102/0013189X031005028.

Butin, D. W. (2003). Of what use is it? Multiple conceptualizations of service-learning within education. Teachers College Record, 105(9): pp. 1674–1692. doi:10.1046/j.1467-9620.2003.00305.x.

Chambers, D. J. & Lavery, S. (2009). Service-learning: A valuable component of pre-service teacher education. Australian Journal of Teacher Education, 37(4): pp. 128–137. doi:10.14221/ ajte.2012v37n4.2.

Choi, J. I. & Hannafin, M. (1995). Situated cognition and learning environments: Roles, structures, and implications for design. Educational Technology Research and Development, 43(2): pp. 53–69.

Collins, S. & Clarke, A. Activity frames complexity thinking: Honoring both public and personal agendas in an emergent curriculum. Teaching and Teacher Education. 2008 May 1; 24(4): 1003-14.

Eyler, J. & Giles, D. E. (1999). Where's the learning in service-learning? (pp. 3-5). San Francisco: Bass.

Eyler, J. (2002). Reflection: Linking Service and Learning—Linking Students and Communities. Journal of Social Issues 58(3): pp. 517-534.

Furco, A., Root, S., Research demonstrates the value of service learning. Phi Delta Kappan. 2010 Feb; 91(5): pp. 16-20.

Goteg, JL, (1935), Pakseresht, Mj, (1388), Philosophical schools and educational ideas, Tehran. SAMT Publishing. (In Persian)

Groh, C. J., Stallwood, L. G., & Daniels, J. J. (2011). Service-learning in nursing education: Its impact on leadership and social justice. Nursing Education Research, 32(6): pp. 400–405. doi:10.5480/1536- 5026-32.6.400.

Hays, J. M. & Hill, A. V. (2001). A preliminary investigation of the relationships between employee motivation/vision, service learning, and perceived service quality, Journal of Operations Management, 19: pp. 335–349.

Heravi karimvi,M, Reze, N, MoKhtari Nori, J, (2014), Overview, Service-Based Learning for Nurses, Journal of Science-Promotion, Ministry of Science,Number 3 . (In Persian)                        

Iverson, S. V. & James, J. H. (2013). Self-authoring a civic identity: A qualitative analysis of change- oriented service learning. Journal of Student Affairs Research and Practice, 50(1): pp. 88–105. doi:10.1515/jsarp-2013-0006.

Jones, S. R., Robbins, C. K., & LePeau, L. A. (2011). Negotiating border crossing: Influences of social identity on service-learning outcomes. Michigan Journal of Community Service Learning, 17(2): pp. 27–42.

Karam Afroz, M, Shariatmadari, A, Safe Narghi, M, (2011), Designing a Citizenship Curriculum Template for middle school students, Journal of Educational Management Research,Number 2. (In Persian) 

Karami, Zahra, (2015), Second National Conference on Sustainable Development in Education and Psychology, Social Studies and Culture. (In Persian)

Kersol, j (2012), Qualitative scanning and research design, Translated by Fard, H, Kazemi, H.Tehran. SafaR ashrafi Publishing. (In Persian)

Kiely, R. A.(2005). transformative learning model for service-learning: A longitudinal case study. Michigan journal of community service learning. ; 12(1): pp. 5-22.

King, J. T. (2004). Service-learning as a site for critical pedagogy: A case of collaboration, caring, and defamiliarization across borders. Journal of Experiential Education, 26(3): pp. 121-137.

Melville, K., Dedrick, J., & Gish, E. (2013). Preparing students for democratic life: The rediscovery of education's civic purpose. The Journal of General Education, 62(4): pp. 258-276. Merriam.

Miler, JP,(2014), Curriculum theories, Translator, Dr. Mehr Mohammadi, M  Tehran. SAMT Publishing. (In Persian)

Morín Fraile, V., Sancho, R., Galimany Masclans, J., Guix, i., Comellas, E. M., Estrada Masllorens, J. M., Vázquez Archilla, M., Rubio, i., Serrano, L., Escofet Roig, A (2017)., Service learning and health education: Innovation in nursing education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, , Vol. 237, pp. 956-961. 2017 Feb 21.

Nili, M, Mosavi, S, Mosvi, F, (2014), Study of Political and Social Literacy of Adult Citizens of Isfahan, Journal of Applied Sociology, Number two. (In Persian)

Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, Ca: Sage

Sandaran, S. C (2012). Service learning: Transforming students, communities and universities. Procedia-Social and Behavioral Sciences. Dec 7; 66: 380-90.

Share poor, M., (2010), Sociology of Education, Tehran. SAMT Publishing. (In Persian)

Short, A  (1991), Methodology of curriculum studies, Translated by Mehr Mohammadi, M Tehran. SAMT Publishing. (In Persian)

Sileo, T. W., Prater, M. A., Luckner, J. L., Rhine, B., & Rude, H. A. (2011). Strategies to facilitate preservice teachers’ active involvement in learning. Teacher Education and Special Education, 21(3), pp. 187-204.

Soykan, E., Gunduz, N., & Tezer, M (2015). Perceptions of the teacher candidates towards community service learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences. Jul 25; 197: 2468-77.

Suckale, J., Saiyed, Z., Hilley, G., Alvisyahrin, T., Muhari, A., Zoback, M. L., & Truebe, S (2018)., Adding a community partner to service learning may elevate learning but not necessarily service. International Journal of Disaster Risk Reduction. Jun 1; 28: 80-7.

Tavasoli, G., (2014), Sociological Theories, Tehran. SAMT Publishing. (In Persian)

Tyler, R. (1949). Basic Principles of Curriculum and Instruction. Chicago: The University of Chicago Press.

Vickers, M. (2007). Reversing the lens: Transforming teacher education through service learning. In S. Gelmon & S. Billig (Eds.), From Passion to Objectivity: Cross- disciplinary Perspectives on Service Learning Research, (pp. 199-216). Charlotte, NC: Information Age.

Vickers, M., Harris, C., & McCarthy, F. (2004). University-community engagement: Exploring service- learning options within the practicum. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 32(2), 129–141. doi:10.1080/1359866042000234223.

Vygotsky, L. (1978). Mind in Society. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Wells, C. V. & Grabert, C. (2004). Service learning and mentoring:Effective pedagogical strategies. Coll Stud.

Wertsch, J. V. (1991). Voices of the mind: A sociocultural approach to mediated action. Cambridge, MA; Harvard University Press.

Wertsch, J. V. (1998). Mind as action. New York: Oxford University Press.

Wittman, A. & Crews, T. (2012). Engaged Learning Economies. [White Paper]. Retrieved from http://www.compact.org/wp-content/uploads/2012/10/Engaged-Learning- Economies-White-Paper-20121.pdf.