الگوی آموزش هوشمند بومی با تأکید بر سازمان‌های مشارکت‌کننده (مطالعة موردی: آموزش‌وپرورش استان تهران والبرز)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران

2 گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران

چکیده

تحولات شتاب‌زدة جهانی پدیدة نوین و اجتناب‌ناپذیر برخورداری از فناوری‌های نوین در آموزش را، با عنوان آموزش هوشمند، مطرح می‌سازد که سهم هر کشور در متناسب‌سازی و بومی‌سازی آن قابل ‌توجه است. هدف از پژوهش حاضر ارائة مدل آموزش هوشمند بومی با توجه ویژه به نقش سازمان‌های مشارکت‌کننده است. جهت تدوین مدل، رویکرد پژوهشی کیفی داده‌بنیاد با روش گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبة نیمه‌ساختاریافته در جامعة آماری فعالان عرصة آموزش در استان تهران استفاده شد. با انجام دادن 14 مصاحبة کیفی و حصول اشباع نظری مدل آموزش هوشمند بومی طراحی شد که در مرکز آن آموزش هوشمند بومی با تعامل بین مجریان، تنظیم‌کنندگان، توسعه‌دهندگان، و مخاطبان قرار داشت و بر اساس یافته‌ها کارکرد صحیح مدل منوط به وجود عناصر و سازمان‌های مشارکت‌کننده در جامعه با وزارت آموزش‌وپرورش است. پیشنهادهای کاربردی جهت توسعه و اثربخشی بیشتر مدل نیز ارائه شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. ادیب‌منش، افشین (1393). مهندسی یادگیری الکترونیکی. رشد تکنولوژی آموزشی، 30(5)، 20 ـ 22.

    آذین، محمد (1399). راهکارهای آموزش مجازی و تصمیمات وزارت آموزش‌وپرورش. مؤسسة مطالعات راهبردی تعلیم و تربیت برهان.

    الماسی‌زاده، سارا و جعفری، محمدباقر (1401). بررسی نقش فناوری‌های تحول‌آفرین در افزایش سرمایة اجتماعی دانشجویان. سومین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی سرمایة اجتماعی.

    اوسطی، توفیق (1394). ضرورت بومی‌سازی آموزش و نقش آن در اقتصاد مقاومتی. همایش ملی اقتصاد مقاومتی چالش‌ها، واقعیت‌ها و راهکارها، دورة 1.

    جلالی، علی‌اکبر (1388). نقشة راه مدارس هوشمند. تهران: سازمان آموزش‌وپرورش.

    خنیفر، حسین و مسلمی، ناهید (1396). اصول و مبانی روش‌های پژوهش کیفی، رویکردی نو و کاربردی. تهران: نگاه دانش.

    خنیفر، حسین؛ الماسی‌زاده، سارا؛ فرجی، امین و محمدی ترکمانی، احسان (1402). بررسی نقش ساختاری آموزش هوشمند در ایجاد و توسعة سرمایة اجتماعی. مدیریت سرمایة اجتماعی، 10 (1)، 61-47. 

    رشیدی، علی (1400). تدوین الگوی مشارکت دستگاه‌ها با نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در تحقق اهداف سند تحول بنیادین. رسالة منتشرشده. دانشکدة مدیریت و حسابداری. دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران.

    رونقی، محمدحسین و فیضی، کامران (1400). ارزیابی آمادگی دانشگاه هوشمند تحت فناوری‌های تحول‌آفرین. پژوهشنامة مدیریت اجرایی، 13 (25)، 59 ـ 79.

    سلیمی، سمانه و فردین، محمدعلی (1399). نقش ویروس کرونا در آموزش مجازی. فصلنامة علمی‌ـ پژوهشی در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، شمارة 2، 49 ـ 60.

    شریفی، محمد؛ فتح‌آبادی، جلیل؛ شکری، امید و پاکدامن، شهلا (1398). تجربة آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی ایران: فراتحلیل اثربخشی آموزش الکترونیکی در مقایسه با آموزش حضوری. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 7 (1)، 9 ـ 24.

    شفیعی اپورواری، نعیمه و دهنوی، یاری (1400). غفلت از برنامة درسی پنهان در دوران کرونا. پیشرفت‌های نوین در مدیریت آموزشی، 1 (3)، 159 ـ 180.

    صالحی‌نژاد، نسرین؛ درتاج، فریبرز؛ سیف، علی‌اکبر و فرخی، نورعلی (1398). اثربخشی آموزش مبتنی بر نرم‌افزار چندرسانه‌ای ساخت نقشة ذهنی بر سرعت پردازش اطلاعات در دانش آموزان دختر پایة هشتم. فصلنامة علمی‌ـ پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 6 (1)، 9 ـ 22.

    موسوی، میرطاهر (1385). مشارکت اجتماعی یکی از مؤلفه‌های سرمایة اجتماعی. رفاه اجتماعی، 6 (23)، 67 ـ 92.

    نیرومند، گیتی و بخت‌آوری، نیره (1390). جایگاه فنّاوری‌های نوین ارتباطی (مدارس هوشمند) در آموزش‌وپرورش. مطالعات رسانه‌ای، 6 (15)، 95 ـ 110.

    هاشمی، یوسف و عظیمی‌پور، منیژه (1394). نگاهی به الزامات مشارکت در آموزش‌وپرورش. اولین اجلاس بین‌المللی علوم انسانی با رویکرد بومی‌ـ اسلامی و تأکید بر پژوهش‌های نوین. استان مازندران. ساری.

    Adib Manesh, A. (2013). Electronic Learning Engineering. The growth of educational technology, 30(5), 20-22. (in Persian)

    Almasizadeh, S. & Jafari, M. B. (1401). Investigating the role of transformative technologies in increasing the social capital of students. The Third national conference and the first international conference on social capital. (in Persian)

    Artinian, B. M., Giske, T., & Cone, P. H. (2009). Glaserian grounded theory in nursing research: Trusting emergence. Springer Publishing Company.

    Avrezi, T. (2014). The Necessity of localization of education and its role in resistance economy. National Conference of resistance economy, challenges, realities and solutions. 1st session. (in Persian)

    Azin, M. (2019). Virtual education solutions and decisions of the Ministry of Education. Burhan Institute of Strategic Education Studies. (in Persian)

    Bozkurt, A. (2019). Intellectual roots of distance education: a progressive knowledge domain analysis. Distance education, 40 (4), 497-514.

    Bajaj, R. & Sharma, V. (2018). Smart education with artificial intelligence-based determination of learning styles. Procedia Computer Science, 132, 834–842.

    Coccoli, M., Guercio, A., Maresca, P., & Stanganelli, L. (2014). Smarter universities: A vision for the fast-changing digital era J. Vis. Lang. Comput, 25 (6), 1003–1011.

    Dannelly, R., Patrinos, H., & Gresham, J. (2020). The impact of COVId-19 0n Education Recommendationsand opportunities for Ukraine. World bank.

    Eames, C. W. & DePetris, T. (2018). A collaborative community education model: Developing effective school-community partnerships.

    Freeth, R. & Caniglia, G. (2020). Learning to collaborate while collaborating: Advancing interdisciplinary sustainability research. Sustainability Science, 15(1), 247-261.

    Gabriela, K., Nadezhda, A., & Lina, Y. (2018). The potential of augmented reality to transform education into smart education. TEM Journal, 7(3), 556–565.

    Glaser, B. G. (1978). Theoretical ensivity: Advances in the methodology of grounded theory. Sociology Press.

    Glaser, B. G. & StAUSS, A. l. (2017). Discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Taylor & Francis Group.

    Gwo-j, Shu-y (2022). Definition, roles, and potential research issues of the metaverse in education: An artificial intelligence perspective. Computers and Education: Artificial Intelligence, 3 (2022) 100082, 1-6.

    Hashemi, Y. & Azimipour, M. (2014). A look at the requirements for participation in education. The first international humanities conference with a native-Islamic approach and emphasis on new researches. Mazandaran province. Sari. (in Persian)

    Huang, H., Hwang, G. J., & Chang, S. C. (2021). Facilitating decision making in authentic contexts: An SVVR-based experiential flipped learning approach for professional training. Interactive Learning Environments. https://doi.org/10.1080/

    Hwang, Gwo-Jen. (2014). Definition, framework and research issues of smart learning environments – a context-aware ubiquitous learning perspective. Smart Learning Environments Open Journal, 1, 1-14.

    Khanifar, H. & Muslimi, N. (2016). Principles and basics of qualitative research methods, a new and practical approach. Tehran: Negha Danesh Publications. (in Persian)

    Khanifar, H., Almasizadeh, S., Faraji, A., & Mohamadi Turkmani, E. (2023). Investigating the structural role of smart education in the creation and development of social capital. Social Capital Management, 10(1), 47-61. doi:10.22059/jscm.2022.345809.2316. (in Persian)

    Kim, B. H. & Oh, S. Y. )2014(. A Study on the SMART Education System Based on Cloud and N-screen. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 15 (1), 137-143.

    Niromand, G. & Bakhtavari, N. (2013). New communication technologies (smart schools) in education. 6 (15), 95-110.

    number 15, winter 2013. (in Persian)

    1. Ii, R. Super, and I. T. Korea, “T Smart Learning Service by SK Telecom Table of Contents”.

    Park, J.H., Choi, J.W., & Lee, Y.J. (2013). Analysis of instruction models in smart education. IADIS International Conference e-Learning. Retrieved from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED562364.pdf

    Putra, R. R. J. & Putro, PL. (2018). Smart education: educational service system for equal quality education. Journal of Physics: Conference Series 1280 (2019) 032029 IOP Publishing doi:10.1088/1742-6596/1280/3/032029.

    Rashidi, A. (1400). Formulating the model of participation of institutions with the public formal education system in realizing the goals of the fundamental transformation document. Dissertation published. Farabi School of Tehran University. (in Persian)

    Rasmitadila, Aliyyah, Rachmadtullah, Samsudin, Syaodih, Nurtanto, Tambunan (2020). The Perceptions of Primary School Teachers of Online Learning during the COVID-19 Pandemic Period: A Case Study in Indonesia. Journal of Ethnic and Cultural Studies.

    Roberts, K. J. (2018). Community engagement in Indian higher education: financial and partnership trends. International Journal of Educational Development, 58, 95-105.

    Role, E. (2016). A Holistic Model of Partnership in Education. International Journal of Environmental & Science Education, 11(13), 5915-5924.

    Ronaghi, M. & Faizi, K. (1400). Evaluation of the readiness of smart university under transformative technologies. Executive management research journal, Vol. 13, No. 25, 59-79. (in Persian)

    Safari Jafarloo, H. R., Mohamadi Turkmani, E., & Ghorbani, M. H. (2022). Lessons Learned From the Glaserian Grounded Theory Approach: Professionalizing as a Basic Social Process in Elite Athletes’ Lifestyle. International Journal of Qualitative Methods, 21. https://doi.org/10.1177/16094069221103070

    Salehinejad, N., Dartaj, F., Saif, A., & Farkhi, N. (2018). Effectiveness of education based on multimedia software to make mental maps on the speed of information processing in eighth grade female students. Scientific Quarterly Journal of Research in School and Virtual Learning, Vol. 6, No. 1, 9-22. (in Persian)

    Salimi, S. & Fardin, M. A. (2019). The role of war in virtual education. Scientific and research quarterly in virtual education, No. 2, 49-60. (in Persian)

    Shafi'i Apoorvari, N. & Dehnavi, Y. (1400). Neglecting the hidden curriculum in the era of Corona. The Quarterly journal of new developments in educational management, first year, No. 3, consecutive 3. (in Persian)

    Sharifi, M., Fathabadi, J., Shukri, O., & Pakdaman, S. (2018). The experience of e-learning in Iran's educational system: a meta-analysis of the effectiveness of e-learning compared to face-to-face learning. Research in school and virtual learning, Vol. 7, No. 1, 9-24. (in Persian)

    Singh, H., & Miah, S. J. (2020). Smart education literature: A theoretical analysis. Education and Information Technologies, 25(4), 3299-3328.

    Stadtler, L. (2018). Tightrope walking: Navigating competition in multi-company crosssector social partner.

    Yang, H. (2021). Construction and Application of Smart Education Teaching Platform. Journal of Physics: Conference, Series 1744 (2021) 042147 doi:10.1088/1742-6596/1744/4/042147.

    Zahirović Suhonjić, A., Despotović-Zrakić, M., Labus, A., Bogdanović, Z., & Barać, D. (2019). Fostering students’ participation in creating educational content through crowdsourcing. Interactive Learning Environments, 27(1), 72-85.

    Zhu, Z., Sun, Y., & Riezebos, P. (2016). Introducing the smart education framework: core elements for successful learning in a digital world 1 1 53–66.