معنا و مفهوم فرهنگ کیفیت از منظر ذینفعان در دانشگاه تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روش‌ها و برنامه‌ها درسی و آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران

2 دانشیار گروه روش‌ها و برنامه‌ها درسی و آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران

3 دانشیار گروه روش‌ها و برنامه‌ها درسی و آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف واکاوی ادراک معنا و مفهوم فرهنگ کیفیت بر اساس اشتراک و افتراق موجود از نظر هیات علمی، مدیران، کارکنان و دانشجوهای دانشگاه تهران شکل گرفت.

روش پژوهش: رویکرد این مطالعه کیفی و به روش پدیدارشناسی تفسیری بود. شرکت‌کنندگان تحقیق دربرگیرنده چهار دسته از ذینفعان شامل: اعضای هیات علمی، کارکنان، مدیران و دانشجویان دانشگاه تهران بودند که به شیوه نمونه گیری ملاکی انتخاب و اشباع پس از 61 مصاحبه حاصل شد.

یافته‌ها: یافته‌ها به شناسایی 66 نشانگر و دسته بندی آن در قالب 19 زیرمضمون و 3مضمون اصلی مورد توافق همه ذینفعان انجامید. در بررسی افتراق؛ دانشجویان فرهنگ پاسخگو محور، اعضای هیات علمی فرهنگ مبتنی بر پیشرفت، مدیران فرهنگ کمی محور و کارکنان فرهنگ عدالت‌محور را فرهنگ غالب مورد نظر خویش به سمت کیفیت می‌دانند. مقایسه مفهومی فرهنگ کیفیت در گروه‌های آموزشی مختلف نشان داد که نگاه و ادراک غالب در دانشکده‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است.

نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های بدست‌آمده فرهنگ کیفیت مساله‌ای چند‌بُعدی است که فراتر از اشتراک مفهومی، بر حسب سمت دانشگاهی و گروه‌های آموزشی، از تُنوع حداکثری و تکثرگرایانه برخوردار بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات