تأثیر حسادت بر تمایل ‎به‎ترک خدمت پرستاران به میانجی‌گری خوداحترامی ‎و رفتارهای غیرشهروندی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران

2 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی- گرایش تحول، دانشکدة علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

روان‌شناسان معتقدند حسادت هیجانی منفی است، زیرا می­تواند به پیامدهای منفی برای سازمان منجر شود. در این‎ راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی پیش‌بینی‌پذیری تمایل به‎ ترک‎خدمت پرستاران از طریق حسادت در محیط ‎کار، با میانجی‌گری خوداحترامی‎ و رفتارهای‎ غیرشهروندی است. بدین‎ منظور، 110 نفر از پرستاران بیمارستان ‎قائم (عج) در شهر مشهد به ‎عنوان جامعة ‎آماری در نظرگرفته ‎شدند. برای جمع­آوری داده­ها پرسشنامه­ به‌کار گرفته شد. روایی سازه از طریق تحلیل‎ عاملی‎ تأییدی بررسی شد و ضریب ‎آلفای‎ کرونباخ بزرگ‌تر از 70/0، پایایی پرسشنامه را تأیید کرد. به منظور تجزیه‎و‎تحلیل داده­ها با به‌کارگیری مدل‌یابی معادلات ساختاری یافته‎ها نشان داد متغیرهای خوداحترامی ‎و رفتارهای غیرشهروندی نمی‎توانند قدرت پیش‌بینی‌کنندگی مناسبی برای تمایل ‎به ترک خدمت پرستاران داشته باشد و حسادت بر تمایل به ترک خدمت تأثیر ندارد. با وجود این حسادت بر رفتارهای ‎غیرشهروندی و خوداحترامی پرستاران تأثیر مثبت دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1.  

    1. محمدی ری‌شهری، محمد؛ میزان الحکمه، مکتب الاعلام الاسلامی.
    2. مرتضوی، سعید؛ لگزیان، محمد؛ سیدحسینی، سیده­سمیرا (1392). «نقش واسط حسادت در تاثیر سبک رهبری تبادل رهبر- عضو بر تسهیم دانش و رفتارهای غیرشهروندی پرستاران». نشریة پرستاری ایران، دورة 26، شمارة 83، صفحات 77-68.
    3. قاسمی، وحید (1389). مدل‌سازی معادلة ساختاری در پژوهش‌های اجتماعی با کاربرد AMOS Graphics، چاپ اول، تهران، انتشارات جامعه‌شناسان.
    4. ولی زاده، ابوالقاسم؛ آذربایجانی، مسعود (1389). «آزمون اولیة سنجش حسادت با تکیه بر منابع اسلامی». فصل‌نامة روان‌شناسی و دین، شمارة 10، صفحات 60-45.

    ب) منابع لاتین

    5. Anderson, L. M.; Pearson, C. M. (1999). “Tit for tat? The spiraling effect of incivility in workplace”. Academy of Management Review, 24, 452-471.

    6. Bagozzi, R. P.; Yi, Y. (1988). “On the Evaluation of Structural Equation Model”. Journal of Academy of Marketing Science, 16(1), 74–94.

    7. Baron, R. M.; Kenny, A. (1986). “The moderator–mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations”. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173- 1182.

    8. Belout, A. (1998). “Effects of human resource management on project effectiveness and success: toward a new conceptual framework”. International Journal of Project Management, 16(1), 21-26.

    9. Bollen, K. A. (1989). Structural equations with latent variables. New York, NY: Wiley.

    10. Brockner, J. (1988), Self-esteem at Work, Lexington Books, Lexington, MA.

    11. Bushman, B.J.; Baumeister, R.F. (1998). “Threatened egotism, narcissism, self-esteem, and direct and displaced aggression: Does self-love or self-hate lead to violence?”. Journal of Personality and Social Psychology, 75(1), 219-229.

    12. Cohen-Charash, Y.; Mueller, J. S. (2007). “Does perceived unfairness exacerbate or mitigate interpersonal counterproductive work behaviors related to envy?” Journal of Applied Psychology, 92, 666-680.

    13. Cole, S.; Bruch, H. (2006). “Organizational identity strength, identification, and commitment and their relationships to turnover intention: Does organizational hierarchy matter?”. Journal of Organizational Behavior, 27,585-605.

    14. Cortina, M.; Magley, J.; Williams, H.; Langhout, R. (2001). “Incivility in the workplace: Incidence and impact”. Journal of Occupational Health Psychology, 6, 64-80.

    15. Dehghanan, H.; Shiezade, E.; Erfani, M. (2014). “Organizational Commitment and Job Satisfaction as mediators on relationship between Managers’ Leadership Styles and Employee’s Intention to Leave”. Reef Resources Assessment and Management Technical Paper, 41 (2), 16-27.

    16. Dorch, E., McCarthy, M. L., & Denofrio, D. (2008). Calculating child welfare separation, replacement, and training costs. Social Work in Public Health, 23(6), 39-54.

    17. Duffy, K.; Shaw, D.; Schaubroeck, M. (2008). Envy in organization life. In Smith, R. (Ed), Envy: theory and research, Oxford University Press.

    18. Festinger, L. (1954). “A theory of social comparison processes”. Human Relations, 7. 117–140.

    19. Gautam, T.; Van Dick, R.; Wagner, U. (2004). “Organizational identification and organizational commitment, distinct aspects of two related concepts”. Asian Journal of Social Psychology, 7 (3),301-360.

    20. Herrbach, O. (2006). “A matter of feeling? The affective tone of organizational commitment and identification”. Journal of Organizational Behaviour, 27,629-643.

    21. Iverson, R. D.; Pullman, J. A. (2000). Determinants of voluntary turnover and layoffs in an environment of repeated downsizing following a merger: An event history analysis. Journal of management, 26(5), 977-1003.

    22. Kets De Vries, M.F.R. (1992). "The motivating role of envy, A forgotten factor in management theory”. Administration & Society, 24(1), 41-60.

    23. Kim, S.; O’Neill, W.; Cho, H. (2010). “When does an employee not help coworkers? The effect of leader-member exchange on employee envy and organizational citizenship behavior”. International Journal of Hospitality Management, 29(3), 530-537.

    24. Kunda, C.; Rani, S. (2007). “Human resources self- esteem across gender and categories: a study. Haryana School of Business”, GuraJambheshwar University of Science and Technology, Hisar, India, Industrial Management & Data Systems, 107(9), 1366-1390.

    25. Lim, S.; Cortina, M.; Magley, J. (2008). “Personal and workgroup incivility: Impact on work and health outcome”. Journal of Applied Psychology, 93(1), 95-107.

    1. MacIntosh, E. W., & Doherty, A. (2010). The influence of organizational culture on job satisfaction and intention to leave. Sport Management Review, 13(2), 106-117.

    27. Mezghani Ines, D. (2012). “The effect of virtual status on turnover intention: The mediating role of organizational identification”. Interdisciplinary Journal of Contemporary research in Business, 3(11), 582-588.

    28. Mishra, P. (2009). “Green- eyed monsters in the workplace: Antecedents and consequences of envy”. Academy of Management Proceeding, Agust 1. Pp6-11.

    29. Nandedkar, P. (2011). Examining the knowledge sharing and uncivil behaviors of envious employees: an affective events theory perspective, (Doctoral Dissertation), University of Texas-Pan American.

    30. Ndlela, L.T.; Du Toit, A. (2001). “Establishing a knowledge management programme for competitive advantage in an enterprise”. International Journal of Information Management, 21(2), 151-165.

    31. Pearson, M.; Porath, L. (2013). “On the nature, consequences and remedies of workplace incivility: No time for "nice"? Think again”. Academy of Management, 19(1), 7-18.

    32. Price, J. L. (1977). The study of turnover (Vol. 19771): Iowa State University Press Ames.

    33. Robinson, L.; Bennett, J. (1995). “A typology of deviant behaviors: A multi- dimensional scaling study”. Academy of Management Journal, 38,555-572.

    34. Schoeck, H. (1969). Envy: A theory of social behavior (D. Neid, Trans.). New York: Harcourt, Brace and World, Inc.

    35. Scott, K. D.; Duffy, M. K. (2007). “A longitudinal analysis of moral disengagement, emotion and undermining behavior within a work-based context”. Paper presented at annual meetings of the Academy of Manangement, Philadelphia, PA.

    36. Shim, M. (2009). The Effects of Organizational Culture and Climate on Employee's Turnover in Public Child Welfare Agencies. University at Albany, School of Social Welfare.

    37. Shim, M. (2010). Factors influencing child welfare employee's turnover: Focusing on organizational culture and climate. Children and Youth Services Review, 32(6), 847-856.

    38. Smith, H.; Kim, S. (2007). “Comprehending Envy”. Psychological Bulletin, 133, 46-44.

    39. Stapel, A.; Blanton, H. (Eds.) (2007). Social comparison theories. New York: Psychology Press.

    40. Vecchio, P. (1995). “Its not easy being green: Jealousy and Envy in the workplace”. Research in Personnel and Human Resources Management, 13, 201-244.

    41. Vecchio, P. (2000). “Negative emotion in the workplace: Employee jealousy and envy”. International Journal of Stress Management, 7, 161-179.

    42. Vecchio, P. (2005). “Explorations in employee envy: Feeling envious and feeling envied”. Cognition and Emotion, 19(1), 69-81.

    43. Vidaillet, B. (2007). “Lacanian theory's contribution to the study of workplace envy”. Human Relations, 60, 1669-1700.

    44. Wright, P.M.; McMahan, G.C.; McWilliams, A. (1994). “Human resources and sustained competitive advantage: a resource-based perspective”. International Journal of Human Resource Management, 5(2), 301-326.