طراحی الگوی مدیریت حسادت کارکنان در سازمان ‏های دولتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 دکتری مدیریت دولتی، گرایش مدیریت منابع انسانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش طراحی الگوی مدیریت حسادت کارکنان در سازمان‏های دولتی بود. پژوهشگران در این پژوهش بر آن بودند تا با طراحی یک پژوهش علمی و نظام‏مند به پرسش اصلی پاسخ دهند: الگوی مدیریت حسادت کارکنان در سازمان‏های دولتی چگونه است؟ رویکرد پژوهش حاضر از نوع کیفی بود که با روش داده‌بنیاد نظام‏مند استراوس و کوربین انجام شد. داده‏ها نیز به صورت مصاحبة نیمه‌ساختاریافته با 24 مشارکت‏کننده در پژوهش گردآوری شدند. بر اساس نتایج، شرایط علّی در قالب 4 مقولة عوامل فردی، عوامل سیاسی و اجتماعی، عوامل ساختاری، و عوامل اداری و مدیریتی دسته‏بندی شدند. پدیدة محوری در قالب 3 مقولة عاطفی و شناختی و رفتاری تبیین شد. تعاملات و کنش‏های مربوطه با عنوان طبقة راهبرد در قالب 8 مقولة شفافیت سازمانی، تقویت هوش هیجانی مدیران، عدالت‌محوری، تقویت معنویت و اخلاق کاری کارکنان در محیط کار، استراتژی همکاری‌ـ رقابت، حمایت و پشتیبانی مدیران از کارکنان، ایجاد امنیت شغلی، و کاهش عدم اطمینان و عدم تجانس اعضای یک واحد شناسایی شدند. شرایط زمینه‏ای در قالب 3 مقولة عوامل اجتماعی و عوامل فرهنگی و مادی‏گرایی تبیین شدند. مفاهیم حاصل از شرایط مداخله‌گر نیز در قالب 2 مقولة سوابق خدمتی و قراردادی کارکنان و ویژگی‏های رفتاری کارکنان دسته‌بندی شدند. در نهایت پیامدها شامل دو مقولة پیامدهای فردی و سازمانی به دست آمدند.

کلیدواژه‌ها


حکیمی، ایمان (1399). «بررسی تأثیر رابطۀ رهبر‌ـ عضو بر حسادت و رفتارهای کاری انحرافی: نقش تعدیلگر ادراک از عدالت سازمانی، عزت‌نفس، و روان‌رنجوری»، مطالعات رفتار سازمانی، 1، صص 29 ـ 55.
قلی‌پور، آرین؛ ندا محمداسماعیلی؛ فریبا پارسا (1397). «بررسی تأثیر مبادلة رهبر پیرو بر حسادت سازمانی»، مدیریت دولتی، 10 (3)، صص 415 ـ 442.
De Clercq, D., Haq, I. U., & Azeem, M. U. (2018). “The roles of informational unfairness and political climate in the relationship between dispositional envy and job performance in Pakistani organizations”, Journal of Business Research, 82, pp. 117-126.
Duffy, M. K., Scott, K. L., Shaw, J. D., Tepper, B. J., & Aquino, K. (2012). “A social context model of envy and social undermining”, Academy of Management Journal, 55 (3), pp. 643-666.
Erdil, O. & Müceldili, B. (2014). “The effects of envy on job engagement and turnover intention”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150, pp. 447-454.
Floyd, T. M., Hoogland, C. E., & Smith, R. H. (2016). “THE role of leaders in managing envy and its consequences for competition in organizations”, Monographs in Leadership and Management, 8, pp. 129-156.
Ghadi, M. Y. (2018). “Empirical examination of theoretical model of workplace envy: evidences from Jordan”, Management Research Review, 41 (12), pp. 1438-1459.
Gholipoor, A., Mohammad Esmaeili, N., & Parsa, F. (2018). “The Effect of Leader-member Exchange on Organizational Envy (Case of Study: A Survey on Iran's Melli Bank's Staff)”, Journal of Public Administration, 10 (3), pp. 415-442. (in Persian)
Hakimi, I. (2020). “Exploring the Effect of Leader-Member Exchange on Envy and Deviant Work Behaviors: The Moderating Role of Organizational Justice Perception, Self-Esteem and Neuroticism”, Organizational Behaviour Studies Quarterly, 9 (1), pp. 29-56. (in Persian)
Kim, S.K. & Radosevich, D.J. (2007). “The impact of workplace envy on organizational citizenship behavior with leader –member exchange in the service industry”, Review of Business Research, Vol. 7, pp. 42-48.
Kvale, S. (1996). Inter Views: An introduction to qualitative research writing, Thousand Oaks, Calif: Sage Publications.
Lee, K., Duffy, M. K., Scott, K. L., & Schippers, M. C. (2018). “The experience of being envied at work: How being envied shapes employee feelings and motivation”, Personnel Psychology, 71 (2), pp. 181–200.
Linstead, S., Maréchal, G., & Griffin, R. W. (2014). “Theorizing and researching the dark side of organization”, Organization Studies, 35 (2), pp. 165-188.
Liu, F., Liu, D., Zhang, J., & Ma, J. (2019). “The relationship between being envied and workplace ostracism: The moderating role of neuroticism and the need to belong”, Personality and Individual Differences, 147, pp. 223-228.
Liu, Y., Zhu, J. N., & Lam, L. W. (2020). “Obligations and feeling envied: a study of workplace status and knowledge hiding”, Journal of Managerial Psychology, 14 (7), pp. 74-89.
Menon, T. & Thompson, L. (2010). “Envy at work”, Harvard business review, 88 (4), pp. 74-79.
Navarro, P., Llorens, R., Olateju, A., & Insa, L. (2018). “Envy and Counterproductive Work Behavior: The Moderation Role of Leadership in Public and Private Organizations”, International Journal of Enviromntal Research and Public Health, 7 (9), pp. 1-17.
Özkoç, A. & Çalışkan, N. (2015). “The Impact of Organizational Envy on Organizational Climate Created among Employees: An Application in Accommodation Enterprises”, International Journal of Business and Management, 10 (1), pp. 40-49.
Protasi, S. (2016). “Varieties of envy”, Philosophical Psychology, 29 (4), pp. 535-549.
Polledri, P. (2018). Envy is not innate: A new model of thinking, Routledge.
Shu, C. Y. & Lazatkhan, J. (2017). “Effect of leader-member exchange on employee envy and work behavior moderated by self-esteem and neuroticism”, Journal of Work and Organizational Psychology, 33 (1), pp. 69-81.
Smith, R. H., Merlone, U., & Duffy, M. K. (Eds.). (2017). Envy at Work and in Organizations, Oxford University Press.
Thompson, G., Glasø, L., & Martinsen, Ø. (2015). “The relationships between envy and attitudinal and behavioral outcomes at work”, Scandinavian Journal of Organizational Psychology, 7 (1), pp. 5-18.
Treadway, D. C., Yang, J., Bentley, J. R., Williams, L. V., & Reeves, M. (2017). “The impact of follower narcissism and LMX perceptions on feeling envied and job performance”, The International Journal of Human Resource Management, pp. 1-22.
Vecchio, R.P. (2000). “Negative emotion in the workplace: employee jealousy and envy”, International Journal of Stress Management, Vol. 7, No. 3, pp. 161-179.
Vidaillet, B. (2008). Workplace envy, Springer.